Et ikon blir elektrisk! For å bevare sin unike karakter og ikoniske design, inneholder den nye elektriske G-Klassen alle de klassiske elementene som har vært kjennetegnet for G-Klasse i over 45 år. De aller første nye og elektriske G-klassen kan forventes på norske veier både som person- og varebil i løpet av tredje kvartal 2024.
Et historisk tilbakeblikk
Mercedes-Benz G-Klasse, også kjent som G-Klasse, ble introduser på slutten av 1970-tallet, og var en banebrytende nykommer for sin tid. Den ble beskrevet som en robust terrengbil av topp klasse, men også som en pålitelig partner for daglig kjøring. På tidlig 1980-tallet ble den også valgt av Pave Johannes Paul II som pavebil, og fungerte som dette gjennom to tiår. Bilen ble bygget om med hevet gulv og en overbygget glasskuppel, slik at det var mulig for paven å sitte høyt og trygg, i tillegg til å være tett på sine følgere gjennom gatene. Mercedes-Benz 280 GE ble også brukt Paris-Dakar-rallyet i 1983 av Jacky Ickx og kartleser Claude Brasseur. Bilen og førerne taklet en utfordrende løype på 10.000 km fra Frankrike til Senegal, hvor de virkelig fikk utnyttet bilens eksepsjonelle offroad-evne, kraftige motor og den høye bakkeklaringen. G-Klasse har siden sin opprinnelse vært et symbol på overlegen kvalitet og eksklusivitet, og nå er den også tilgjengelig som 100% elektrisk som personbil, men også på grønne skilter.
Felles for personbil- og varebilutgaven er at rekkevidden er på opptil 468 kilometer (WLTP). Batterikapasiteten er på 116 kWt. For å få optimalisert denne råtassen av luksus-terrengbil, er blant annet batteriet er integrert i bilens rammekonstruksjon, som gir et lavt tyngdepunkt og gjør bilen mer rigid. I tillegg er batteriet beskyttet slik at man unngår inntrenging av fuktighet og smuss. Den G-Klassen lades på hurtigladestasjoner med opptil 200 kW, noe som gir en økning fra 10 – 80% på i overkant av 30 minutter. Lader du derimot hjemme, støtter den opptil 11 kW via den kraftige ombordladeren. Dette gir deg derfor også en effektiv lading fra eksempelvis ladeboks.
G-Klasse fortsetter å imponere i terrenget
Nye elektriske G-Klasse har 45 års ekspertise og erfaring med seg innen terrengsegmentet, og skaper nå en ny historie med sin elektriske mobilitet. På noen områder overgår den elektriske utgaven av G-Klasse modellene med vanlig forbrenningsmotor. Deriblant er rammekonstruksjonen på den elektriske utgaven forsterket, i tillegg til uavhengig forhjulsoppheng og en stiv bakaksel som har blitt komplett ombygget.
Noen høydepunkt:
- Opptil 100 % klatreevne på egnede underlag
- Bakkeklaring mellom akslene på minst 250 mm
- Maksimal vadedybde på 850 mm i vann og gjørme
- Stabil kjøring i sidehellinger på opptil 35°
- Inn- og utkjøringsvinkler på 32° og 30,7°
- Brytevinkel på 20,3°
Unike kjøreegenskaper og funksjoner
G-Klasse er kjent for sine unike terrengegenskaper, og har alltid hatt de høyeste standardene. Dette er også en selvfølge for nye elektriske G-Klasse. Eksklusivt for denne er G-TURN, G-STEERING og G-ROAR.
G-TURN: Den elektriske G-Klassen kan snu seg på stedet, og utfører opptil to fulle rotasjoner i ønsket retning på løse underlag. Dette ser ikke bare imponerende ut, men kan også være nyttig når du kjører i krevende terreng.
G-STEERING: gjør det mulig å redusere snusirkelen til den nye elektriske G-Klassen betydelig, spesielt under terrengkjøring eller på løse underlag. Ved å kontrollere momentet individuelt på hvert hjul, kan bilen rotere rundt det innerste bakhjulet. Denne funksjonen er aktiv i hastigheter opptil 25 km/t og gir en betydelig fordel, som for eksempel i skarpe svinger.
G-ROAR: Den nye elektriske G-Klassen byr på en unik lydopplevelse, inspirert av de kraftige V8-motorene i serien. Denne særegne lyden skaper en imponerende akustisk effekt ved akselerasjon. Lyden skiller seg tydelig fra andre elektriske modeller fra Mercedes-Benz og gir G-Klassen en gjenkjennelig karakter.
Spesialmodell G 580 Edition One
Som tidligere nevnt, vil de første G-Klassene være å se på norske veier fra tredje kvartal 2024, og da i første omgang et begrenset antall av spesialmodellen G 580. Dette er en meget godt utstyrt modell med blant annet AMG eksteriør, nattpakke, sorte 20″ AMG-felger, soltak og KEYLESS-GO. Innvendig vil du finne SUPERIOR Line interiør, Burmester surround sound system, komfortpakke, elektriske seter med massasje, ENERGIZING-pakke og mye mer.
Teknisk data Mercedes-Benz G 580 med EQ Teknologi
Motor: PSM
Effekt: 588 hestekrefter
Dreiemoment: 1.164 Nm
Drivlinje: Firehjulstrell
Batterikapasitet: 116kWh
AC lading: 11 kW
DC lading (hurtiglading): 200 kW
Lengde/Bredde/Høyde: 4.624 / 1.931 /1.986 mm
Bagasjevolum: 555 / 1.990 liter
Vekt: 3.085 kg
Akselerasjon 0-100 km/t: 4,7 sekunder
Toppfart: 180 km/t
Kombinert Forbruk: 27,7 – 30,3 kWh / 100 km
Kombinert CO2-Utslipp: 0 g / km
Rekkevidde: Opptil 468 km
Priser
Personbil
G 580: kr. 1.733.000, –
G 580 Edition One: kr. 2.336.000, –
Varebil
G 580: kr. 1.733.000, –
G 580 Edition One: kr. 2.336.000, –
Oppgitte priser er fra-priser ekskl. levering