Nye EQB er endelig klar for bestilling, og forventes på norske veier i løpet av våren. Mye er nytt ved den oppgraderte utgaven av EQB. Noen av de mest kjærkomne endringene er blant annet økt rekkevidde og muligheten for tilhengerfeste. I tillegg byr den på fleksible løsninger, og har et nytt og oppdatert utseende. Startprisen er på kr. 530.625,- (inkl frakt og levering Oslo), så her får du mye bil for pengene.
Økt rekkevidde og mulighet for tilhengerfeste
En av forbedringene på nye EQB er en økt rekkevidde på inntil 534 kilometer (WLTP). På hurtigladestasjonen kan bilen lade med opptil 100 kW, og opptil 11 kW gjennom ladeboks. I tillegg har nye EQB en funksjon for rekkeviddeovervåkning som aktiviseres enkelt via MBUX. En del av skjermen viser flere alternativ for å spare energi, som for eksempel å velge ECO-kjøreprogrammet, eller bytte til ECO+ klimakontrollfunksjon. Rekkeviddeovervåkningen foreslår også en maks kjørehastighet, slik at du potensielt kan unngå et ekstra ladestopp.
En annen kjærkommen nyhet, som også har stått høyt på ønskelisten til mange, er muligheten for tilhengerfeste. Tilhengerfeste er nå tilgjengelig på utgaven med fem seter, og gjør den nye EQB’en enda mer praktisk. EQB’en kan trekke opptil 1700 kg på modellene med 4MATIC firehjulstrekk, og opptil 1400kg på utgaven med forhjulstrekk.
Tilhengerfestet er standardutstyr på fem seters utgaven av EQB. Ønsker du syv seter i stedet for tilhengerfeste, kan denne konfigurasjonen velges uten ekstra kostnad.
EQB som fem seter har et bagasjeromsvolum på 495 liter, men dersom baksetene legges helt ned, vil bagasjeromsvolumet være på hele 1700 liter.
I konfigurasjonen med syv seter, kan personer på inntil 165 cm benytte bakerste rad, ellers kan bakerste rad brukes til barneseter. Ved å ha bakerste rad nede, er bagasjeromsvolumet på 465 liter, og ved å også legge ned andre seterad, vil bagasjeromsvolumet være på hele 1620 liter.
Et høyt nivå av standardutstyr
Standardutstyrsnivået har blitt løftet til nye høyder på den oppdaterte EQB-modellen. Adaptive cruise control, ryggekamera og LED High Performance med adaptive langlys er bare noen av sikkerhetselementene som nå er tilgjengelig. I tillegg har nye EQB blant annet oppvarmet ratt, elektrisk bakluke, KEYLESS-GO og Ambient Lighting. Dette er bare noe av utstyret som følger som standard.
Interiørdesigner i EQB imponerer ved å kombinere romslighet, avansert teknologi og sportslige elementer. FOTO: Mercedes-Benz
Nyeste generasjon av MBUX (Mercedes-Benz User Experience)
Nye EQB er utstyrt med den nyeste MBUX-generasjonen, hvor blant annet visningen av ladefunksjonen er forbedret, inkludert tilgjengelig DC-ladeeffekt, som avhenger av forkondisjoneringen av høyspentbatteriet. Aktivering av nettjenester i Mercedes-Me appen forbedrer også den intelligente stemmeassistenten enda bedre både ettersom den lærer å kjenne brukeren og husker ofte brukte innstillinger og kjøreruter.
Gjennom Apple® CarPlay eller Android Auto Wireless kan smarttelefoner kobles trådløst til bilen.
Enklere lading med Plug & Charge
Nå kan EQB lades enda enklere ved hjelp av Mercedes me, Charge Plug & Charge-funksjonen ved offentlige ladepunkt. Ladingen starter automatisk så når ladekabelen er koblet til. Bilen og ladestasjonen kommuniserer direkte via kabelen, og kunden trenger derfor ikke å identifisere seg. Forutsetningen er at kunden har aktivert Mercede me Charge-tjenesten.
Modellutgaver
Nye EQB er tilgjengelig i modellutgaver: EQB 250+, EQB 300 4MATIC og EQB 350 4MATIC og flere ulike utstyrsversjoner. I tillegg kan du tilpasse med egne tilvalg, slik at du kan skreddersy din nye EQB akkurat slik du måtte ønske.
Gode tilbakemeldinger fra biljournalistene
Den nye EQB’en har allerede fått ekstremt gode tilbakemeldinger fra biljournalister. Elbil 24 har blant annet uttalt at nye EQB’en er en Premium SUV med sju seter til lav pris. Videre skriver de at den nye EQB’en er «midt i smørøyet» for en typisk norsk familiebil, at du får en ekte SUV-følelse, byr på mange praktiske løsninger og bilen er romslig og god og sitte i.
Trykk her for å lese hele testen
IT-avisen skriver at den nye EQB’en byr på massevis av kjøreglede og mye bil for pengene. Videre skriver de at det er god plass både for sjåfør og passasjerer og at den leverer skikkelig «Mercedes-komfort» i tillegg til at den er «tight» og sportslig.
Trykk her for å lese hele testen
Bil og Motorbloggen skriver at den nye EQB’en tar bokstaven B til et helt nytt nivå. Videre skriver de at Mercedes-Benz har tatt med deg Premium og luksusfølelsen også til denne modellen. Materialene som er brukt på bilen gir en kvalitetsfølelse, og det nye designet er røft og robust.
Trykk her for å lese hele testen
Noen av TV2 Broom nevner som høydepunkter er blant annet at nye EQB gir en solid og trygg kjørefølelse. Støynivået i kupéen er lavt, og underbygger det komfortable. Videre skriver de at det god plass, lekkert interiør og overrasker positivt på de «viktige» områdene.
Trykk her for å lese hele testen
Tekniske data
Effekt: Inntil 292 hk
Dreiemoment: Inntil 520 Nm
Rekkevidde: Inntil 534 km (WLTP)
Lengde / Bredde / Høyde: 4.684 / 1.834 / 1.654 mm
Akselavstand: 2.829 mm
Svingradius: 11,7 m
Bagasjeromsvolum: 495 – 1.710 liter / 465 – 1.620 liter
Tilhengerfeste: Inntil 1.700 kg
Pris fra kr 530.625,- (eks. frakt/levering)
VIDEO: Mercedes-Benz Norge