fbpx

– Ved kjøp av ny bil er også kundeopplevelsen avgjørende, ikke bare valg av bilmerke

Da Tom Gaard Langøen skulle kjøpe ny varebil til firmaet sitt, startet han søket på samme måte som over 80% av alle kjøpsprosesser starter, nemlig med et googlesøk. Han hadde ikke bestemt seg hverken for bilmerke, eller om han skulle kjøpe eller lease sin nye varebil. Det eneste han var sikker på, var at denne gang skulle han kjøpe en elektrisk varebil!

 

Elektrisk varebil – et enkelt valg

Tom eier og driver Haugesund Gulvservice, i Haugesund. Bedriften ble etablert i 1994, og de utfører sliping og fornying av parkett og heltre. Hans fokus er miljøvennlig fornying og det var derfor et enkelt valg da han skulle kjøpe ny varebil, den skulle samsvare med bedriftens miljøvennlige profil.

Privat kjører Tom elbil, men har ingen tidligere erfaringer fra elektrisk varebil. Meningene om elektriske varebiler som arbeidsbil er fortsatt mange, og i håndverkerbransjen verserer det fortsatt noe skepsis spesielt knyttet til tema som rekkevidde.

På tross av fordommer enkelte fortsatt har til elektriske varebiler, var Tom sikker på at det var elektrisk varebil han skulle velge for sin kommende arbeidsbil. Etter å ha lest seg opp på nett om hvilke varebiler han kunne velge mellom som passet hans behov, var neste steg å finne ut om han skulle kjøp bilen hos forhandler og om han skulle lease eller eie. Valget falt på å lease via en tredjepart, nemlig biladministrasjonsselskapet, Automedia.

 

Kjøpte bil av Erik Arnesen via biladministrasjonsselskap

Tom tok kontakt med Roy Arne Nikolaisen i Automedia. I utgangspunktet forespurte Tom en varebil av konkurrerende merke til Mercedes-Benz, men fikk raskt anbefalt en eVito Tourer Long Range.

-Anbefalingen var både på grunn av kort leveringstid, men også fordi eVitoen kom prismessig godt ut, og hadde det utstyret han hadde behov for, forteller Roy i Automedia.

Erik Arnesen er en foretrukket partner av Automedia. Bakgrunnen for deres valg av forhandler, er at Erik Arnesen har kunnskapsrike, dyktige og hyggelige selgere som følger opp sluttkunden, slik som i dette tilfellet Haugesund Gulvservice. Automedia er trygge på at kunden får den servicen, og oppfølgingen som kunden fortjener.

 

eVito – en fantastisk arbeidsbil

I oktober 2023 tok Tom turen fra Haugesund til Oslo for å hente sin nye eVito. Der ble han møtt av Roy i Automedia, og varebilselger hos Erik Arnesen, Niklas Aasvang.

-Niklas tok en generell gjennomgang av bilen, i tillegg til en gjennomgang av bilens tilleggsfunksjoner, ladesystem, sikkerhetssystemer og de tilvalgene jeg hadde bestilt på bilen. Det er viktig for meg at jeg blir så godt kjent med bilen og alle dens funksjonaliteter, forteller Tom.

 

Nå, 3 måneder senere, har Tom blitt godt kjent med bilen og gjort seg sine egne erfaringer. Tilbakemeldingene hans er ekstremt gode.

-For meg, som andre håndverkere, er man helt avhengig av en forutsigbar og trygg bil som man kan stole på at starter hver morgen. En dag uten bil, er en dag med tapt arbeid, noe som kan få økonomiske konsekvenser.

Det jeg liker spesielt godt med eVitoen, er høye graden av kvalitet og komfort. eVitoen er en forutsigbar og trygg partner som leverer over forventing. Og rekkevidden har det absolutt ikke vært noe å si på. Selv med en kald vinter som vi har opplevd i år, har dette hatt marginalt utslag på rekkevidden. Jeg har ladet primært hjemmefra, men også fra offentlige ladestasjoner de få gangene jeg har hatt behov for det. Jeg liker også hvor godt bilen ligger på veien, og kommer seg godt frem på veien tross is og snø, avslutter Tom.

 

Med Tom sin helfolierte eVito, er den ingen tvil om hvilken bransje han jobber i. FOTO Erik Arnesen

 

Fornøyd kunde

Kort oppsummert er Tom en lykkelig eier av eVito. Han synes både bilen og hele kjøpsprosessen fra første kontakt har vært smidig og upåklagelig. I en bransje hvor det finnes mange aktører som leverer samme produkt, skiller man de beste uti ifra kundeopplevelse, kompetanse, tilgjengelighet og oppfølging fra første kontakt med selger, til bilen er levert. Og deretter hvilken opplevelse man har i etterkant om man har spørsmål til forhandler eller skal ha bilen på service.