Ifølge Norsk Elbilforening viser tall fra desember 2022 at er hver femte personbil i Norge en elbil. I dag har elbilene en total dominans på nybilsalget i Norge. Og rundt 80 prosent av alle nye biler som selges er elbiler.
Som førstegangs elbileier er det mye nytt å sette seg inn i. Her får du derfor en rask innføring i ladespråket som forteller hvordan du forsvarlig og effektivt lader elbilen din.
Lading av elbil med skjøteledning er ikke tillatt
La oss gå rett på sak: Lading av elbil med skjøteledning er ulovlig. Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) skriver dette om bruk av skjøteledning ved lading av elbil:
I bilens brukerveiledning skal det finnes en advarsel om at dette ikke er tillatt. DSB erfarer at noen elbil-eiere legger skjøteledning for lading gjennom vindu fra bolig. Dette kan medføre livsfare om jordingen ikke er i orden og er derfor ikke tillatt. (DSB)
Lade elbil hjemme med vanlig stikkontakt
Som nevnt er skjøteledning ikke lov, likevel man kan fortsatt lade med vanlig stikkontakt, men da er det også viktig at man tilrettelegger for dette.
Ifølge Norsk elbilforening kan man lade med vanlig stikkontakt, men det kreves at man har en ha en egen kurs til elbilen:
- Det må være maksimalt 10A kurs (vil maksimalt kunne tilføre 2300W effekt
- Man må alltid trekke ut kabelen fra bilen før man tar ut støpselet fra stikkontakten – dette fordi man ikke skal trekke kontakten inn og ut av veggen når det går strøm i den
- Når ladingen begynner, skal kontakten være i veggen før man kobler til bilen
- Kursen må ha jordfeilbryter type B
Oppgaven til en jordfeilbryters er å koble ut strømmen dersom det oppstår en jordfeil i det elektriske anlegget. Ved en jordfeil beskyttes man for støt og strømgjennomgang.
Ladeboks er anbefalt ved lading hjemme
Norsk elbilforening anbefaler at man installerer ladeboks ved lading av elbilen hjemme. Bakgrunnen for denne anbefalingen er at ladeboksen er tryggere da denne er ment å føre strøm til nettopp en elbil.
Det fines to ulike alternativer man kan velge mellom, enten en vanlig ladeboks, som kun gjør jobben med å føre strøm til bilen din, eller en smart ladeboks. En smart ladeboks tar hensyn til både effekt og tid på egenhånd. Det betyr at den for eksempel lader på tidspunkt hvor husstanden bruker lite strøm, samt at den sørger for at bilen blir fulladet til det tidspunktet du trenger den.
Hva er forskjellene mellom Mode 1, Mode 2, Mode 3 og Mode 4?
- Mode 1 – benyttet i eldre elbiler. Dette er den enkleste formen for lading uten noen form for kommunikasjon eller sikkerhet. Dette er en usikret form for lading rett fra stikkontakt, og er ikke anbefalt.
- Mode 2 – nødladning. Denne formen for lading ligner mye på mode 1 lading, mens mode 2 lading ivaretar noen grunnleggende sikkerhetsfunksjoner i kommunikasjonsboksen på ladekabelen som kommuniserer med kjøretøyet. De aller fleste elbiler og hybridbiler leveres normalt med en slik ladekabel til stikkontakt med bilen.
- Mode 3 – AC semihurtig lading. Dette er lading fra faste installasjoner som for eksempel lading fra ladestasjon eller ladestolper. Her finnes sikkerhetsfunksjonene seg i ladestasjonen. Slike ladestasjoner er kontrollert av autorisert installatør og dimensjonert for den maksimale ladeeffekten som er mulig å gi ut til kjøretøyet som skal lade.
- Mode 4 – DC hurtiglading. Mode 4 lading er den lademodusen som brukes når man besøker en hurtiglader. Dette skjer normalt via egne ladekontakter (CHAdeMO eller CCS). Det er ikke alle elbiler som har støtte for hurtiglading og har dermed hverken CHAdeMO eller CCS kontakt i bilen. Ladestasjoner for Mode 4 settes normalt ikke opp hjemme.Mode 4 – DC hurtiglading. Mode 4 lading er den lademodusen som brukes når man besøker en hurtiglader. Dette skjer normalt via egne ladekontakter (CHAdeMO eller CCS). Det er ikke alle elbiler som har støtte for hurtiglading og har dermed hverken CHAdeMO eller CCS kontakt i bilen. Ladestasjoner for Mode 4 settes normalt ikke opp hjemme.
Hurtiglading på farten
På farten kan man enten normallade eller hurtiglade. En oppskrift på hvordan man lader på de ulike hurtigladepunktene er noe de fleste kunne tenke seg, men dette finnes dessverre ikke. Ulike metoder gjelder fra ladepunkt til ladepunkt, så les instruksjonen som står på laderen som skal brukes. Men husk: Man behøver ikke egen ladekabel, og hvis du har for eksempel elbilforening-brikke, bruker man den for å starte ladingen. En SMS lar deg også starte opp lading, men denne metoden er noe dyrere.
Det smarteste er å teste hurtiglading før man legger ut på langtur. Da vet man hvordan prosessen fungerer, og støter på færre overraskelser. Husk også den viktigste hurtiglade-regelen: Lad kun til 80 prosent. De siste 20 prosentene tar lang tid, og man kommer et godt stykke med 80 prosent.
Normallading
Når man lader fra ladepunkt med Type 2-kabel (elbilkontakten), kalles det normallading. Type 2 er den nye standardkontakten for lading av elbil i Europa og skal erstatte bruken av vanlig stikkontakt. Alle nye elbiler kan lade på normalladepunktene dersom de har riktig kabel. Lading med Type-2, går det raskere enn om du kobler bilen til en vanlig stikkontakt (normalladere gir effekt fra 3,6 opp til 22 kW avhengig av bil og ladepunkt).
Mange kommuner har satt opp normalladepunkt som et tilbud til sine innbyggere. Det blir også vanligere med denne type ladepunkt på kjøpesentre, butikker og lignende. Disse punktene kan være gratis å bruke, men de koster ofte også penger.
Saktelading (eldre ladepunkt)
Før vi fikk de nye ladepunktene som tilbyr normallading, ladet de fleste elbiler med vanlig stikkontakt. Når man lader med vanlig stikkontakt kaller vi det «saktelading», fordi dette går mye tregere enn når man normallader med Type 2 kontakt. Alle offentlige sakteladepunkt vil på sikt erstattes med normalladepunkt. Saktelading tar lang tid, og det kan ta opptil 20 timer eller mer å fullade elbilen ved denne type lading.
Hvordan lade elbil riktig?
For å lade elbilen trenger man tilgang til strøm og en kabel. Det finnes i hovedsak fire måter å lade elbilen på, og her gir vi deg tips til hvordan lade elbilen mest effektivt enten du lader hjemmefra eller når du er på farten.
- Lading skal avsluttes først i bilen, så i ladeuttak – dette er fordi man ikke skal trekke kontakten inn og ut av veggen når det går strøm i den.
- Det er viktig å beskytte kontakter og plugger mot vann, snø og saltsprut. Lukk lokket på ladekontakten etter bruk. Husk å fjerne eventuell snø eller frost før du begynner å lade.
- Hurtiglading skjer raskt opp til 80 prosent av batteriets kapasitet – topplading tar lengre tid, men ingen fare – med 80 prosent kommer du langt.
- Kald batteripakke om vinteren kan øke ladetiden – dette er lurt å ta med i planleggingen når kulda setter inn.
Ladeboksen lader ikke
Om du allerede har en Smart-ladeboks, eller vurdere å skaffe deg dette, kan du oppleve at den ikke starter å lade umiddelbart når du plugger inn laderen. Hvorfor skjer dette? Den lader, men en smart ladeboks beregner når det er mest praktisk å starte ladingen. Hva er galt?
Grunnen til at ladingen ikke alltid starter umiddelbart er fordi ladeboksen tenker selv, og beregner når den skal lade mest effektivt. Den begynner for eksempel å lade fire timer før din satte avgangstid – altså tiden du har oppført hvor du vil behøve en fulladet bil. Derfor velger den smarte ladeboksen gjerne å ikke lade akkurat når du kommer hjem, da systemet vet at det akkurat i denne perioden vil brukes mye elektrisitet til andre gjøremål i huset. Som for eksempel matlaging, klesvask eller andre ting som trekker strøm.
Hva om jeg ikke har Smart-ladeboks?
Om elbilen ikke viser signal til lading og kilden ikke er en Smart-lader, kan du sjekke dette:
- Er både lader og kontakt inn i bilen festet godt nok? Temperatur kan for eksempel gjøre at man burde ta en siste sjekk om kontakten plugges like enkelt i om vinteren som den gjør om sommeren.
- Se til at både ladeboks og utløp fra elbilen er fri for frost og skitt.
- Sjekk at nedre ladegrense ikke er innstilt på mindre enn nåværende batternivå. Vi anbefaler å ha denne innstilt på 80-100 prosent.
- Det kan også være behov for å resette ladekabel, for eksempel etter utslag på jordfeil eller problemer med lading.
Lading av elbil og alt du behøver å vite
Slik fungerer ampere, volt og watt:
- Ampere måler strømstyrke, altså hvor kraftig strømmen er. En vanlig brødrister har for eksempel en strømstyrke på 9 ampere, mens et lynnedslag kan være på hele 30 000 ampere.
- Volt måler spenning. Litt forenklet snakker vi da om potensialet i energien, og hvor mye strøm du kan få ut. I stikkontakten hjemme kan du få ut en spenning på 230 volt, mens batteriet i røykvarsleren har en spenning på 9 volt.
- Watt måler effekt, altså hvor mye strøm som brukes. Har du brukt en panelovn på 1000 watt i en time, vil dette utgjøre 1 kWt i forbruk.
Dette betyr kiloWatt (kW) og kiloWattimer (kWt):
- kWt er hvor mye energi du har plass til å lagre i bilens batteripakke.
- kW sier noe om effekten du lader bilen med, og det avgjør da hvor raskt bilen lades opp.
Ladeskilt i byen og hva de betyr:
- Du kan parkere hvis du lader mens elbilen står der – det er ladeplikt!
- Du kan maksimalt stå der i tre timer.
- Unntaket for begrenset tid å stå parkert er utenfor tidspunktene klokken 20.00 om kvelden og frem til 09.00 om morgenen.
- OBS! Uansett tidspunkt, må du betale for å stå der hele døgnet rundt.
Kilder: DBS, Norsk elbilforening, Elsikkerhetsportalen, bekkelund.net