Hils på den nye generasjonen Mercedes-AMG C 43
Med Mercedes-AMG C 43 sedan og stasjonsvogn har bilmerket hentet teknologi fra Formel 1 og den firesylindrede motoren i bilen får en elektrisk eksos-turbolader. Bilen er forventet på norske veier i løpet av høsten.
Fakta om Mercedes-AMG C 43:
- Stasjonsvogn og sedan
- 408 hestekrefter
- Dreiemoment på 500 Nm
- Toppfart 250 kilometer i timen
- 4MATIC firehjulstrekk
Ikke en helt vanlig Mercedes C-Klasse, nei… (…) Stasjonsvogn er vanligvis ikke biltypen som får hjertet til å banke fortere hos de fleste av oss. Vanligvis – men ikke alltid. For det finnes noen solide unntak og ett av dem er nå på vei fra Mercedes, Broom
Mercedes-AMG C43 4MATIC sedan og stasjonsvogn byr på smak av Formel 1
Med det meste av momentet fordelt på bilens bakaksel, får du oppleve heftig ytelse og skikkelig digg kjøredynamikk. Motoren kalles en M139l og skal være verdens første serieproduserte motor med elektrisk eksos-turbolader.
Driftsprinsippet til den elektriske eksos-turboladeren er basert på samme teknologi som brukes av Mercedes-AMG Petronas F1 Team. En elektrisk motor er integrert direkte på turboladerakselen mellom turbinhjulet på eksossiden, og kompressorhjulet på inntakssiden. Dette driver turboladerens aksel direkte og akselererer dermed kompressorhjulet før eksosgassen begynner å drive turboladeren på konvensjonell måte. Mercedes-Benz
Mercedes-AMG C 43 er både kjapp og dynamisk
Du får en motor som reagerer kjapt samtidig som du vil oppleve en skikkelig dynamisk kjøretur. Ved hjelp av elektrifiseringen av turboladeren får du også et høyere dreiemoment ved lave turtall, for ikke å nevne en jevn akselerering når du setter avgårde.
Turboladeren, som drives av et 48-volts innebygd elektrisk system, jobber med hastigheter på opptil 175.000 omdreininger i minuttet. Mercedes-Benz
Du akselererer fra 0 til 100 kilometer i timen på 4,6 sekunder med sedanen og på 4,7 sekunder med stasjonsvognen.
Interiør basert på S-Klasse
Du vil finne en sentral multimediaskjerm hvor du kan styre kjøretøy- og komfortfunksjonene. MBUX multimediasystemet inkluderer AMG-spesifikke visninger og funksjoner.
AMG Performance-rattet er i nappaskinn og har en flat bunndel og perforert grepsområde. De to runde AMG-rattknappene gjør at du raskt kan bytte mellom ulike dynamiske kjørefunksjoner og AMG DYNAMIC SELECT-programmer.
Du kan lese mer om C-Klasse plattformen her.
Har du spørsmål? Da kontakter du oss helt uforpliktende her: