Chat with us, powered by LiveChat
mercedes c 43 amg

Test: Mercedes C43 AMG Stasjonsvogn

Vi har testkjørt Mercedes C43 AMG Stasjonsvogn

Det er noe spesielt med biler fra Mercedes-AMG. Uansett om det er en innstegsmodell eller den råeste utgaven, så gir bokstavene AMG sommerfugler i magen. Bilen vi har kjørt er facelift-utgaven av C43 AMG Stasjonsvogn, og det er en skikkelig morobil!

mercedes c 43 amg
Mercedes C43 AMG Stasjonsvogn har fått en facelift og er dermed enda litt tøffere enn før. Foto: André Jaskiewicz | Erik Arnesen Helsfyr

 

Tøffere design og 6.500 nye deler

For det utrente øyet kan det være vanskelig å se forskjell fra den gamle modellen, men C43 AMG facelift består faktisk av 6.500 nye deler. Vi skal ikke ramse opp alle forandringene, men har tatt for oss noe av det viktigste.

Utvendig er støtfangeren foran oppdatert med nye luftinntak mer like E-Klassen. Diamantgrillen er flyttet ned til de vanlige utgavene av C-Klassen med AMG-pakke, og C43 AMG har fått en mer seriøs AMG-grill. Bak har bilen fått fire eksospotter og en markant diffusor for et sportsligere utseende.

mercedes c 43 amg
Andre luftinntak og en mer merkant AMG-grill er noen av kjennetegnene på C 43 AMG facelift. Foto: André Jaskiewicz | Erik Arnesen Helsfyr

 

Flere dingser på C43 AMG facelift

Tidligere fikk du kun LED Intelligent Light System lysene på C43 AMG, men nå har Multibeam LED også funnet veien til denne modellen. Med 84 dioder maskerer lysene biler slik at du kan kjøre med fullt lys uten å blende motgående trafikk.

Inne i bilen får man nå det ekstra kule AMG-rattet med cruise control og touchfunksjon på hver side av Mercedes-Benz logoen. Speedometer og turtall kan oppgraderes til en 12,3″ stor digital skjerm. Ellers har multimediaskjermen blitt større og fått samme operativsystem som E-Klassen.

mercedes c 43 amg
Digitale instrumenter og ny skjerm i midten. Røde sømmer setter et sportsligere preg på bilen. Foto: André Jaskiewicz | Erik Arnesen Helsfyr

 

Lik motor, men flere hestekrefter

Det sitter fortsatt en 3.0 V6 motor i C43 AMG, men den har nå fått 390 hestekrefter som er en økning fra 369 hestekrefter som satt i pre-faceliften. Dreiemomentet er beholdt på 520 Nm og 0 til 100 går unna på 4,8 sekunder.

Lyden har AMG-fabrikken virkelig fått til, og med sportseksosanlegget aktivert vil du høre et herlig brøl fra V6eren. Dersom du liker at det spraker og smeller fra eksosanlegget, kan vi love deg mye moro med C43 AMG.

mercedes c 43 amg
Herlig førermiljø med godt og tykt AMG-ratt med girskifthendler. Foto: André Jaskiewicz | Erik Arnesen Helsfyr

 

Sportslig stasjonsvogn med firehjulstrekk

Mercedes C 43 AMG Stasjonsvogn er uten tvil en rask bil. Den har en fin balanse og motiverer til kjøring på svingete veier. 4MATIC firehjulstrekk-systemet prioriterer mye av kraften til bakakselen, noe som gir C43 AMG en herlig balanse.

mercedes c 43 amg
Mercedes C43 AMG Stasjonsvogn har en herlig balanse og engasjerer til kjøring på svingete veier. Foto: André Jaskiewicz | Erik Arnesen Helsfyr

 

Mercedes C43 AMG er både rå og komfortabel

Mercedes C43 AMG Stasjonsvogn er innstegsmodellen inn i AMG-verden på C-Klasse plattformen. Den er hakket mer sportslig enn C 400, men vesentlig mer behersket enn både C 63 og C 63 S. Med C43 AMG får du litt av begge verdener, da den både er komfortabel, men også rå når du vil at den skal være det.

 

Vil du ha mer informasjon, tilbud eller prøvekjøre en Mercedes-AMG C 43 Stasjonsvogn? Da kontakter du oss helt uforpliktende her: