Mercedes GLE plug-in hybrid
Mercedes-Benz GLE plug-in hybrid har en kombinasjon av diesel og elektrisk motor. Hybriden har en total systemeffekt på 320 hestekrefter og et dreiemoment på 700 Nm. Den elektriske rekkevidden på hybriden er opptil 99 kilometer etter WLTP-standard. Med andre ord er dette en habil plug-in hybrid som tar deg langt elektrisk.
Elektrisk rekkevidde på Mercedes GLE hybrid
Både eldre og nyere hybrider har hatt en relativt kort rekkevidde på de elektriske motorene som har ligget på rundt 40-60 kilometer. Det er ikke tilfellet med Mercedes GLE som med sine opptil 99 kilometer gir deg solid rekkevidde i hverdagen.
Ladbare hybrider tilbyr det beste fra to verdener. De har den elektriske motoren lar deg kjøre rent og rimelig på småkjøring, mens forbrenningsmotoren hjelper på rekkeviddeangsten på de lengre kjøreturer. Det er en kombinasjon som har blitt svært populær her i Norge.
Mercedes GLE hybrid lading og batteri
Mercedes GLE hybrid kan lades fra 10 – 80 prosent på 20 minutter via DC-lading. Dersom du skal helt opp på 100 prosent vil det ta 10 minutter til.
- Elektrisk motoreffekt: 100 kiloWatt
- Elektrisk dreiemoment: 440 Nm
- Batterikapasitet: 31.2 kiloWattimen
- Rekkevidde WLTP: 90-99 kilometer
Mercedes GLE hybrid testet av anmeldere
Motor.no testet hybriden høsten 2020 og ga den 81 ut av 100 mulige poeng. De var blant annet svært fornøyd med rekkevidde, komfort, sikkerhet og annenhåndsverdien på hybriden.
Vi har aldri vært i nærheten av å komme så langt på strøm i noen hybrid tidligere. (…) Plass er i seg selv luksus, men forsterkes i denne bilen av en generell følelse av velbehag. Man er omgitt av høyverdige materialer, forseggjort håndverk og avansert teknologi. Motor.no
Nettavisen kjørte også test på hybriden i 2020 og oppsummerte blant annet med:
Det gode: En ladbar hybrid med reelt lang rekkevidde. Masse bakseteplass og justerbare seter. Masse bagasjeplass – ikke en stor batteriklump som stjeler plass som på mange andre ladbare. Høy komfort. Godt med krefter. Lavt støynivå. Fantastisk interiør. Kan trekke tung tilhenger. Hurtiglading. En off-roader. Diesel gir OK forbruk på langkjøring. Nettavisen.no
Så spørs det om du kan leve med noen av punktene som veier mer på den negative siden. Dette er krav flere av oss vil kunne gå på kompromiss med:
Får ikke elbil-goder. Altfor tung til å kunne fremstå sportslig. Hurtiglading er fint i teorien, men i praksis altfor dyrt. Kan ikke leveres som 7-seter. Nettavisen.no
Bagasjerommet til Mercedes GLE plug-in hybrid
Plug-in hybriden passer deg som har behov for god plass og enkel innlasting. Her er nemlig bagasjeromsgulvet helt flatt. Baklyktene er todelte, så her trenger du ikke å bekymre deg for trang bagasjeromsåpning. Bagasjerommet tar 490 liter, mens du får 1 915 liter med bagasjeromsplass dersom du legger ned setene.
Interiør som oser av luksus og teknologi i Mercedes GLE, SUV hybrid
Interiøret i GLE hybrid holder en meget høy standard, og du kan velge mellom mye tilleggsutstyr. Du kan for eksempel velge å legge til MULTIBEAM LED, Head-up display, kjøreassistentpakke, Burmester surround soundsystem og massasje i setene.
Lik de andre ladbare hybridene fra Mercedes-Benz har GLE forvarme eller kjøling som standardutstyr. Dermed vil du, så lenge du har strøm på batteriet, kunne varme opp bilen på vinteren eller kjøle den på sommeren via Mercedes Me-appen.
Mercedes GLE hybrid pris
Kampanje på GLE hybrid finner du her.
Mercedes-Benz GLE 350de plug-in hybrid med dieselmotor og batteri
Bilen leveres med en firesylindret dieselmotor med total systemeffekt på 320 hestekrefter og dreiemoment på 700 Nm. Derfor tar hybriden 0-100 kilometer i timen unna på 6.8 sekunder og har en toppfart på 210 kilometer i timen (160 kilometer i timen på ren elektrisk kraft).
Mercedes-Benz GLE 350de plug-in hybrid kan prøvekjøres og bestilles hos oss. Her kan du lære mer om bilen:
Les mer: Her ser du utvalget av Mercedes hybrider.
Vil du ha mer informasjon om Mercedes-Benz GLE 350de plug-in hybrid? Da kontakter du oss uforpliktende her:
Kilder: Automotive News, Mercedes-Benz Media, Interview Ola Källenius, Motor.no, Mercedes Norge