Nye EQE SUV fra Mercedes-EQ – Endelig klar for salg!
Med sitt luksuriøse interiør, høye grad av komfort og digitaliserte interiør, er endelig EQE SUV klar for salg i Norge, med forventet levering sommeren 2023.
EQE 350 4MATIC fra kr 882.625,- (inkl. frakt og levering Oslo)
EQE 500 4MATIC fra kr 953.625,- (inkl. frakt og levering Oslo)
Luksuriøst, romslig og digitalisert interiør
EQE SUV har god innvendig plass, og både takhøyde og benplass gjør at EQE SUV er en av de mest romslige modellene for sin klasse.
Volumet på bagasjerommet er på 520 liter som standard, og ved å legge ned baksetene er det totale volumet på hele 1675 liter. Baksetene kan legges ned i en 40/20/40-fordeling.
Opptil 550 kilometer (WLTP) rekkevidde
EQE SUV sin modulære drivlinje gjør at et bredt spekter av effektkonfigurasjoner kan tilbys.
Avhengig av EQE SUV sitt utstyrsnivå og konfigurasjon, kan man forvente en WLTP-rekkevidde på opptil 550 kilometer. 4MATIC-utgaven med firehjulstrekk har Torque Shift som kontinuerlig vil fordele momentet mellom for- og bakaksel, for å sikre at PMS-motoren brukes mest effektivt i alle mulige tilfeller. For å oppnå lengst mulig rekkevidde, kan den elektriske motoren på forakselen automatisk kobles ut, avhengig av kjøresituasjon og ønsket effekt.
EQE SUV kan lades med opptil 170kW på ladestasjoner med hurtigladere, og med opptil 22kW ved bruk av den kraftige ombordladeren. Alle kunder har tilgang til verdens største ladenettverk, «Mercedes me Charge». Dette innebærer mer enn 850.000 AC- og DC-ladepunkter, inkludert i overkant av 350.000 ladepunkt rundt om i Europa.
EQE SUV kommer med varmepumpe som standardutstyr
På nye EQE SUV er varmepumpe standard. Dette er med på å gjøre systemet effektivt, og spillvarmen fra den elektriske drivlinjen i tillegg til høyvoltsbatteriet brukes til å varme opp interiøret. Dette reduserer batteriforbruket til oppvarming, noe som igjen gir økt rekkevidde.
Med Electric Intelligence aktivert gjennom bruk av navigasjonen, vil batteriet forvarmes eller avkjøles etter behov. Som et resultat av dette, er temperaturen ved ladepunktet i et optimalt område for mest effektiv lading. Ved hjelp av kjølekretsen og et PTC-element oppnår man ønsket temperaturområde for batteriet.
Temperatursensorene registrer både inne- og utetemperatur i tillegg til solens posisjon. For å unngå duggete vinduer måler sensorer temperaturen på vindusflaten, i tillegg til den innvendige luftfuktigheten og fuktigheten i inntaksluften. Ved bruk av denne teknologien reduseres energibehovet til systemet i A/C-modus, der luften i omgivelsene er tørr og uten behov for kjøling.
Luftfjæring og bakakselstyring
Selv med standardoppsett er EQE SUV både smidig og enkel å manøvrere. Velger man tilleggsutstyret AIRMATIC luftfjæring og ADS+ dempere, vil demperutsyret endre karakteristikk automatisk og individuelt på hjulene. I tillegg vil det avanserte sensorsystemet justere demperne etter kvaliteten på veien. Med AIRMATIC kan EQE SUV heves med opptil 30mm.
Ved hjelp av bakakselstyringen (tilleggsutstyr), er EQE like enkel å manøvrere som en kompaktbil. Med 10 graders styrevinkel på bakhjulene reduseres svingradiusen fra 12,0 til 10,5 meter. Dette tilsvarer svingradiusen til mange av de mindre modellene.
MBUX Hyperscreen
Den store og buede skjermen strekker seg over store deler av dashbordet. Under glassflaten finnes det tre ulike skjermer. Det automatiske kontrollpanelsystemet er plassert i nedre del av displayet, og vises slik at både sjåfør og passasjer kan justere temperatur og ventilasjon direkte.
OLED-skjermen på hele 12,3’’ gir passasjeren i front et eget display- og kontrollområde, noe som kan være med på å gjøre reisen mer underholdende.
Disse underholdningsfunksjonene til frontpassasjerens skjerm er kun tilgjengelig innenfor rammen av de nasjonale lovbestemmelsene under bilreiser. I tillegg, og som en ekstra sikkerhet, vil et kamera oppdage om sjåføren ser i retning av passasjerskjermen. Ved et slikt tilfelle vil skjermen automatisk tones ned. Om skjermen ikke er i bruk, kan føreren også velge mellom ulike mønstre, som for eksempel Mercedes-Benz stjernehimmel.
Den første elektriske SUV-modellen fra Mercedes-AMG
EQE SUV er den første helelektriske SUV-modellen fra Mercedes-AMG. Den leveres i to effektutgaver hvor begge har variabelt firehjulstrekksystem, som fordeler kreftene under alle ulike typer kjøreforhold. Effekten strekker seg fra 476 hestekrefter i EQE 43 4MATIC, til 687 hestekrefter i EQE 53 4MATIC+ med tilvalget AMG DYNAMIC PLUS-pakke og boost-funksjon.
Vil du ha mer informasjon om Mercedes-Benz EQE SUV? Da kontakter du oss helt uforpliktende her:
Kontakt oss gjerne for mer informasjon

Nicoline Collett
Senior Salgskonsulent personbil
Mob: 976 67 183
Send e-post til Nicoline

Mustafa Nur
Salgskonsulent personbil
Mob: 401 68 253
Send e-post til Mustafa

Even Thorgersen
Salgskonsulent personbil
Mob: 939 10 000
Send e-post til Even
Tlf: 23 37 65 00 E-post: post@erikarnesen.no
