fbpx
Mercedes-Benz AMG SL

Mercedes-AMG SL er en spektakulær luksusroadster

Mercedes-AMG SL er rett og slett et vidunder av en bil!

Den nye Mercedes AMG SL-modellen vil for første gang bygges helt fra bunnen av hos Mercedes-AMG i Affalterbach. Slikt blir det nevneverdige oppdateringer av! Mercedes -AMG SL 43 tar blant annet med seg teknologi fra Formel 1. Mercedes AMG SL får igjen en klassisk myk topp i tekstil, og spisser sitt sportslige design.

  • Kan nå bestilles. Startpris på 1.589.000 kroner for SL 43.
  • Mercedes-AMG SL 43 som kommer med bakhjulstrekk, kan skimtes på norske veier i løpet av sommeren 2022.
  • AMG SL 43 får en effekt på 381 hestekrefter.
  • Dreiemoment på 480 Nm.
  • AMG SPEEDSHIFT MCT 9G.
  • Toppfart på 275 kilometer i timen.
  • Firehjulstrekk vil for første gang også Mercedes-Benz AMG SL, men disse er ennå ikke lansert.
  • Modeller med firehjulstrekk lanseres senere i to utgaver med V8-motor:
    -Mercedes-AMG SL 55 4MATIC+
    -Mercedes-AMG SL 63 4MATIC+

 

Mercedes-Benz AMG SL
Mercedes-Benz AMG SL vender tilbake med myk topp. Her er AMG 43 SL som skal ses på norske veier i løpet av sommeren, Foto: Mercedes Norge

 

Historien til SL strekker seg helt tilbake til 1952, og det er ikke uten grunn at dette er en av de mest ikoniske modellene fra Mercedes-Benz. Med SL 43 utvides modellserien ytterligere, og den nye motoriseringen byr på nok av krefter, i tillegg til å introdusere spennende teknologi fra Formel 1. Konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.

Mercedes-Benz AMG SL
Mercedess-AMG 43 SL er utgaven av luksusroadsteren med bakhjulstrekk, Foto: Mercedes-Benz

 

Mercedes-AMG SL med firehjulstrekk

Luksus-roadsteren Mercedes AMG SL er utrolig nok også praktisk og du kan bruke to-pluss-to-seteren også til hverdagslige gjøremål. Mercedes-Benz AMG SL har også for første gang firehjulstrekk. Bare tenk deg hvordan den vil føles når dere er ute og strekker på dekkene, ikke minst når dere legger dere ut i svingene.

AMG 4.0-liter V8 biturbo-motor som kombineres med blant annet AMG ACTIVE RIDE CONTROL og bakakselstyring, gir deg en kjøreopplevelse du sent vil glemme!

 

Mercedes-Benz AMG SL
Interiøret på luksus-roadsteren Mercedes AMG SL som også blir tilgjengelig som firehjulstrekk på et senere tidspunkt, Foto: Mercedes Norge

 

Historien om en sportsbil som ble til en luksusmodell

Mercedes sparer ikke på de sensuelle adjektivene når de beskriver SL-modellene sine. Det har de også for så vidt rett til. SL er og blir et stilikon innen bilverdenen.

The SL is an icon: For almost 70 years, the distinctive sports car has delighted Mercedes customers of every generation around the world. With the rebirth of the roadster from Mercedes-AMG, the new SL more than ever remains the symbol of this timeless fascination. Britta Seeger, Member of the Board of Management of Daimler AG and Mercedes-Benz AG, responsible for Mercedes-Benz Cars Marketing and Sales.

Det myke taket tar vekk 21 kilo av tyngdepunktet på midten av bilen. Det fører til desto bedre kjørestil. Taket åpnes og lukkes på 15 sekunder og kan styres helt opp til 60 kilometer i timen.

Interiøret i Mercedes AMG-SL har plass til barna i baksetet

 

Mercedes-Benz AMG SL
Personer med opptil 1,50 meter høyde får plass i baksetene, Foto: Mercedes Norge

 

Mercedes skriver at personer med opptil 1,50 meter høyde nå får plass i baksetene. Da gjenstår det bare å overtale partneren til å gå til anskaffelse av en Mercedes-Benz AMG SL som familiebil når podene kan plasseres uproblematisk i roadsteren. Har du ikke behov for denne plassen, kan du bruke den ekstra seteraden som lagringsplass til for eksempel sportsutstyr.

Du kan velge i ulike sports- eller Performance-seter og en- eller tofargede nappaskinn med Dinamica Race-mikrofiber og kontrastfargede sømmer i gult eller rødt. En ekstra detalj er Airscarf som er en standard funksjon som sender varm luft inn i kupeen fra små åpninger i hodestøttene. På den måten får hode- og nakkeområdet til både deg og passasjeren en behagelig temperatur, selv med taket nede.

Ytelse på de to modellene

 

Mercedes-Benz AMG SL
Sports- og luksusbilen tar deg på en tur du sent vil glemme! Den er heller ikke vond å se på. Foto: Mercedes Norge

 

  • Mercedes-AMG SL 55 4MATIC+ vil ha 476 hestekrefter og et dreiemoment på 700. Toppfarten vil ligge på 295 kilometer i timen og den akselerer fra 0-100 kilometer i timen på 3,9 sekunder.
  • Mercedes-AMG SL 63 4MATIC+ har 585 hester, et dreiemoment på 800 og akselerer fra 0-100 kilometer i timen på 3,6 sekunder. Utgaven har en toppfart på 315 kilometer i timen.

Slik forklarer Mercedes-Benz hvordan de har gått frem i prosessen av å bygge Mercedes-Benz AMG SL-modellen fra bunnen av:

Nye SL får en helt ny arkitektur utviklet av Mercedes-AMG. Med et lett chassis i komposittaluminium er grunnlaget for presis kjøredynamikk, høy komfort og sportslige proporsjoner satt. Den nye roadster-arkitekturen består av kombinasjonen av en aluminiums-ramme med en selvbærende struktur. Utviklet med helt blanke ark, akkurat som med den første Mercedes-Benz SL i 1952, er ikke et eneste komponent brukt fra den forrige generasjonen SL og AMG GT Roadster.

Les mer: Den klassiske SL R129.

Har du spørsmål? Kontakt oss uforpliktende her:

     

    Kilder: Mercedes Norge