fbpx
Mercedes EQG

Mercedes-Benz EQG konsept

Mercedes EQG “Kan bli tidenes råeste elbil”

Legenden og ikonet fra 1979 blir nå elektrisk. Konseptbilen Mercedes EQG har det tradisjonelle designet som flere har blitt så glad i. Mercedes legger vekt på viktigheten av å bevare den robuste bruksverdien terrengbilen forventes å ha, også i elektrisk utgave. Noen av de første reaksjonene etter avdukingen av konseptmodellen har blant annet vært Finansavisen som mener at EQG “Kan bli tidenes råeste elbil”.

Mercedes EQG pris, levering og rekkevidde?

EQG er fortsatt en konseptmodell som ikke er lansert, og har derfor ikke pris eller leveringsdato i øyeblikket. Mercedes har heller ikke oppgitt mulig rekkevidde på konseptmodellen.

Mercedes EQG
Mercedes-Benz konsept EQG er en elektrisk terrengbil helt utenom det vanlige, Foto: Mercedes-Benz Norge

 

Mye av det ikoniske designet beholdes når G-Klasse elektrifiseres

Hva er det som har gjort G-Klasse så legendarisk for flere av oss? Modellens design er selvsagt noe av det som appellerer. Dørhåndtakene, en karakteristisk lukkelyd, en robust utvendig beskyttelseslist, det synlige reservehjulet på bakdøren og de gjenkjennbare frontlyktene.

Dette designet vil også ivaretas av Mercedes når bilen elektrifiseres. Ut i fra bildene av konseptmodellen ser vi at den fortsatt har den kantete formen og flere av de ikoniske elementene. Noen av endringene på konseptmodellen er blant annet belyste striper der du tidligere ville se den klassiske beskyttelseslisten.

De klassiske runde lysene i front av bilen forblir slik du kjenner de, men grillen får et nyttt design med en dyp svart panelgrill hvor Mercedes-stjernen opp med en 3D-effekt. Konseptmodellen har også 22-tommers polerte aluminiumsfelger og på plassen til det tradisjonelle reservehjulsdekselet, finner du nå en låsbar boks. Mercedes foreslår at du for eksempel kan bruke denne til å lagre ladekabelen.

Les mer: Her er alle elbilene fra Mercedes.

 Mercedes EQG
Konseptmodellen EQG hinter om en helt rå elektrisk terrengbil, Foto: Mercedes-Benz Norge

 

Kjøreegenskapene til den rå terrengbilen Mercedes EQG

Utover designet, er det de enormt kapable kjøreegenskapene som er det karakteristiske ved denne modellen. Med G-Klasse vil du sjeldent møte på utfordringer ved terrengkjøring.

Dette er også noe Mercedes legger stor vekt på at de vil videreføre til den helelektriske utgaven. Bilmerket er ikke beskjedent i sin beskrivelse av kjøreegenskapene til EQG:

Den helelektriske versjonen av G-Klasse vil selvfølgelig møte den legendariske testbanen på det 1445 meter høye Schöckl-fjellet i Graz, mot slutten av utviklingen til en seriemodell. Den 5,6 kilometer lange ruten har alltid blitt betraktet som en av verdens største utfordringer for terrengbiler. Etter å ha gjennomført en vellykket runde, vil den elektriske «G» også kunne smykke seg med et «Schöckl proved»-kvalitetssertifikat som er obligatorisk for 463-serien. Og i likhet med sine fossile brødre, vil den også skinne med en klatrekapasitet på opptil 100 prosent på egnet underlag.

Mercedes EQG
Interiøret i konseptmodellen Mercedes EQG, Foto: Mercedes-Benz Norge

 

Elektrifiseringen gir en større fordel

EQG skal ha en større fordel enn sine fossile forgjengere nettopp fordi den er elektrisk. Batteriet er nemlig integrert i rammen og sikrer et lavt tyngdepunkt. I følge Mercedes, har også EQG konsept enorm trekkraft og kontrollerbarhet.

EQG konsept har uavhengig fjæring på forakselen, stiv bakaksel og understellet er nyutviklet for integrering av den elektriske drivlinjen. Du får også fire individuelt kontrollerbare elektriske motorer nær hjulene.To-trinnsgirkassen lar deg også møte røffere terreng med stålkontroll. Dette blir med andre ord ingen puslete bil i terrenget!

Når selv Arnold Schwarzenegger har etterlyst G-Klasse som elbil i så mange år, kan også vi vanlige dødelige tre inn i elektrifiseringen uten frykt for mangel på skikkelig pondus.

 

Har du spørsmål? Kontakt oss uforpliktende her:

     

    Kilder. Mercedes NTB, Mercedes-Benz.com