fbpx
mercedes gla 45 s amg

GLA 45 AMG – Kompakt og kraftig SUV

Mercedes-AMG GLA 45 og GLA 45 S er resultatet av god hjelp fra AMG-fabrikken i Affalterbach, Tyskland. Modellene føyer seg i rekken av potente kompaktmodeller fra Mercedes-Benz.

Med 421 hestekrefter i S-versjonen er dette verdens kraftigste serieproduserte turbomotor med fire sylindre.

mercedes gla 45 s amg
Mercedes-AMG GLA 45 S er topputgaven av GLA-serien. Foto: Daimler AG | Mercedes-Benz

 

Kraftige og morsomme motorer

Både GLA 45 og GLA 45 S har en firesylindret bensindrevet turbomotor. De tekniske spesifikasjonene rundt kreftene fordeler seg slik:

GLA 45: 387 hestekrefter og 480 Nm
GLA 45 S: 421 hestekrefter og 500 Nm

Det gir en akselerasjon fra 0 til 100 km/t på 4.4 sekunder og en toppfart på 250 km/t dersom du velger førstnevnte. Setter du inn en S i benevnelsen vil 0 til 100 km/t reduseres til 4.3 sekunder og toppfarten stopper på 270 km/t.

Begge utgavene har en AMG Speedshift DCT 8-trinns dual-clutch girkasse som fordeler kreftene på alle fire hjul via 4MATIC+ systemet.

mercedes gla 45 s amg
En 8-trinns AMG Speedshift DCT girkasse fordeler kreftene på alle fire hjul via 4MATIC+ systemet  Foto: Daimler AG | Mercedes-Benz

 

Tett bånd mellom sjåfør og maskin

Interiøret er av høy kvalitet og det er lett å se at du er i en AMG-modell. Føreren og passasjeren i foran sitter stødig i sportslige seter som også kan oppgraderes til AMG Performance seter.

I S-modellen har AMG Performance rattet knapper til justering av kjøremodus, dempere, sportseksos og nivået på ESP-systemet som standard.

Multimediasystemet MBUX er moderne og du kan bruke talekommandoer til å justere temperatur, skifte radiokanal eller bytte ambient lighting. Alt du trenger å gjøre er å si «Hey Mercedes» og kommandoen du ønsker å utføre.

De to store skjermene er krystallklare og dermed lette å lese.

mercedes gla 45 s amg interiør
Interiøret skiller seg ut med tykt ratt, sportsseter, detaljer av carbonfiber og AMG-spesifikke instrumenter. Foto: Daimler AG | Mercedes-Benz

 

Dynamisk kjøreopplevelse

Det variable 4MATIC+ firehjulstrekksystemet bidrar til en dynamisk kjøreopplevelse. Hemmeligheten er AMG TORQUE CONTROL i den nye differensialen bak. Med den distribueres kraften selektivt mellom venstre og høyre bakhjul. Dette gir et optimalt veigrep, selv på dårlig føre.

Karakteristikken til 4MATIC+ systemet baserer seg på hvilken kjøremodus du er i . Dersom du velger «Basic» eller «Advanced» er systemet i komfortmodus. Velger du derimot «Pro» eller «Master» vil systemet gå over i sportsmodus for mer agil kjøring.

Se produktinformasjon på Mercedes-Benz GLA her!

mercedes gla 45 s amg
Store luftinntak, AMG-spesifikk grill, spoiler og store hjul. Det er lett å se at dette er en råtass. Foto: Daimler AG | Mercedes-Benz

 

Kilde: Mercedes-Benz Media

 

Vil du ha mer informasjon om Mercedes-Benz GLA? Da kontakter du oss helt uforpliktende her: