Chat with us, powered by LiveChat
dekkskift

Dekkskift – Alt du trenger å vite

Vi har samlet alt du trenger å vite rundt dekkskift

Det kan være mange spørsmål som dukker opp rundt dekkskift. Vi har samlet de mest stilte spørsmålene i en artikkel for deg.

dekkskift
Mercedes-AMG C 63 S Coupé har store og dyre originalfelger som gjerne håndteres best av profesjonelle. Foto: André Jaskiewicz | Erik Arnesen Helsfyr

 

Hvordan skifte hjul?

Vi anbefaler at et dekkskift, eller hjulskift, tas hos et profesjonelt verksted. Da kan du være sikker på at hjulene blir satt på riktig og med korrekt dekktrykk. Vi sørger også for at hjulet blir strammet med anbefalt moment slik at det ikke skader komponenter som bremser, eller i verste fall risikerer å falle av. Strammer man hjulet for hardt kan det i tillegg bli vanskelig å ta det av igjen ved neste sesong.

Dersom du allikevel ønsker å gjøre hjulskiftet selv, så er dette oppskriften:

  1. Sett bilen på et stødig og rett underlag. Husk å parker bilen i gir (eller P) og sett på håndbrekket.
  2. Plasser jekken der den skal være etter bilens spesifikasjoner. Dette kan du finne i instruksjonsboken.
  3. Løsne mutterne på hjulet du skal ta av, men ikke skru de ut. Husk å gjøre dette før bilen jekkes opp.
  4. Jekk opp bilen og skru hjulet helt av. Kontroller mønsterdybde både på nytt og gammelt dekk.
  5. Sett på det nye hjulet og skru inn boltene sånn at de er noenlunde stramme. Husk å kontrollere at rulleretningen på dekket er riktig.
  6. Jekk ned bilen og stram til boltene. Her bør du bruke momentnøkkel for å få riktig moment.
  7. Sjekk lufttrykket og etterstram boltene ved behov etter noen kilometers kjøring.
dekkskift
Alle nye biler har dekktrykksensorer montert fra fabrikk på sommerhjulene. Foto: André Jaskiewicz | Erik Arnesen Helsfyr

 

Dekktrykksensorer

Det er lovpålagt at alle nye biler har dekktrykksensorer. Grunnen til det er for å øke sikkerheten og i tillegg passe på at dekkene ikke slites unødvendig mye. Riktig dekktrykk sørger også for at du ikke bruker mer drivstoff enn nødvendig. Når bilen kommer fra fabrikk er disse dekktrykksensorene ferdigmontert på sommerhjulene, men på vinterhjulene må disse ettermonteres eller bestilles med fra leverandør.

Det finnes forskjellige sensorer med forskjellig kvalitet og prisen varierer fra 2.000,- til 7.000,- for fire sensorer. Noen sensorer må kalibreres, mens andre programmerer seg selv under kjøring. Det som er viktig å huske på er at dekktrykksensorene må byttes med jevne mellomrom. De har batterier som går tomme for strøm og selve batteriene kan ikke byttes. Dersom sensorene ikke virker vil du få mangel på EU-kontroll.

Dekkskift
Riktig dekktrykk sørger for at dekkene slites mindre og bidrar til at drivstofforbruket ikke blir høyere enn nødvendig. Foto: André Jaskiewicz | Erik Arnesen Helsfyr

 

Dekkhotell

Det er mange fordeler med å bruke vårt dekkhotell. Her er noen av de:

  • Vi ordner dekkskiftet – Vi skifter hjulene for deg mens du venter.
  • Vi sjekker dekkene – Du får en tilstandsrapport på dine dekk.
  • Trygghet – Lufttrykk, mønsterdybde og dekkvask er en selvfølge. Vi er også nøye med at bolter ettertrekkes med anbefalt moment.
  • Riktig oppbevaring – Vi vet hvordan dekkene skal oppbevares for å bevare levetiden på de.
  • Du sparer plass – Vi oppbevarer hjulene dine, så slipper du å fylle opp garasjen eller boden.
dekkhotell
Vi har et stort dekkhotell på avdelingen vår på Rommen. Foto: Erik Arnesen Helsfyr

 

Krav til mønsterdybde og frister

Du kan tidligst sette på piggdekk i Sør/Midt-Norge 1. November. I Nord-Norge er fristen 15. Oktober. Når det kommer til å ta av piggdekkene gjelder mandag etter 2. påskedag i Sør/Midt-Norge og 1. mai i Nord-Norge.

Det viktigste du uansett skal huske på er å kjøre etter forholdene, da det til syvende og sist er de som bestemmer.

Kravene til mønsterdybde er følgende:

  • Vinterdekk: 3 mm
  • Sommerdekk: 1,6 mm

 

Vi tar gjerne kontakt med deg! Legg inn din kontaktinfo her: