Dette er forskjellene mellom de to Mercedes el-varebilene
Mercedes el-varebilene er så godt som helt like fra utsiden. Allikevel finner vi det som kan være avgjørende forskjeller for deg når du skal velge din elektriske varebil.
Kort oppsummert:
- EQV er mer luksuriøs.
- eVito er rimeligere, men uten samme komfortnivå som EQV.
Rekkevidden på de to er:
- EQV opptil 357 kilometer.
- eVito opptil 366 kilometer.
De elektriske varebilene har to klare ulike bruksområder
Hvis du er usikker på hvilke av disse du som varebilsjåfør matcher med i en arbeidshverdag, gir Moderne Transport deg en ryddig oversikt over forskjellene:
Der eVito skiller seg ut med nøktern eleganse er EQV det totale motstykket med nærmest overdådig luksus. Denne forskjellen finner vi også i varerommet hvor eVito har et praktisk, brukervennlig og innredningsvennlig varerom.
I EQV finner vi et gulvteppe og bekledningen fra personbilutgaven som gjør at denne varianten nok ikke er den mest praktiske å benytte som for eksempel servicebil. Dersom du derimot skal frakte dyre kunstgjenstander vil nok kunden nikke anerkjennende til innredningen. Under teppet finner vi det som er originalgulvet med fleksible skinner for setene som også vil kunne benyttes til lastsikring, dersom du tar ut teppet vel å merke.
Elbil varebil som er både fancy og praktisk

EQV er også mer enn kun en hakket mer fancy varebil. Motor har vurdert varebilens egenskaper, basert på blant annet:
- Hvor praktisk den er: 9 ut av 10 mulige poeng.
Bilens klart sterkeste side. 1030 liter lastevolum pluss 7 personer, alt av tilpasnings- og justeringsmuligheter i interiøret og en betjening som er enkel å forholde seg til. Elektriske skyvedører letter adgang fra begge sider. - Hvor sIkker den er: 8 ut av 10 mulige poeng:
Ble inkludert i V-klassens 5-stjernersscore i Euro NCAP i fjor. Det gir dessuten beskyttelse at bilen er stor og høy. Den har også en omfattende suite med sikkerhets- og assistansesystemer, blant annet sidevindassistent. - Hvor god den er på utstyr: 8 ut av 10 mulige:
EQV 300 Charge er rikholdig utstyrt som standard – det inkluderer både elektrisk justerbare skinnseter, MBUX-systemet med talestyring og omfattende assistansesystemer.
Prismessig er ikke Motor like streng som andre anmeldere og sier at:
Selv om den er rimelig om man sammenligner med en VW Multivan (diesel) eller en V-klasse med dieselmotor, er bilen fortsatt kostbar til 778.000 kr. Den er imidlertid meget godt utstyrt som standard, og ligger også helt klart en klasse over konkurrentene på de aller fleste områder.
Norsk elbilforening testet EQV vinterstid. De drar også sammenligningen mot at EQV passer godt som servicebil, og konkluderte blant annet med disse tre pluss-punktene:
- Solid lynladefart i kulda (kan også forvarme)
- Plass i bøtter og spann
- Komfortabel
Her kan du lese alt du behøver å vite om el-varebilen Mercedes EQV.
Det rimeligere alternativet som fortsatt gir deg de kravene som stilles til en god varebil

Moderne Transport oppsummerer den rimeligere varebilen slik:
Med en eVito får du en fullgod varebil som oppfyller alle de samme funksjonene som en standard Vito gjør. (…) og med en rekkevidde som vil kunne passe de aller fleste bør heller ikke de totale kostnadene på en eVito være avskrekkende med tanke på at drivstoffet er rimeligere, i hvert fall om man kan lade på egne ladere og servicekostnadene også er lavere på elektriske biler enn med forbrenningsmotor. Dersom du har hyppige bompasseringer, vil regnestykket bli enda gunstigere.
Den elektriske varebilen fra Mercedes er med andre ord en praktisk el-varebil som tar deg og lasten din dit du skal, helt elektrisk.
eVito – som er nesten like rimelig som rivalene og går lengre. (…) Konkurrerer med folke-flerbrukerne. Motor.no

Her kan du lese alt du behøver å vite om Mercedes eVito.
Har du spørsmål om disse to modellene eller andre varebiler? Kontakt oss uforpliktende her:
Kilder: Moderene transport, Motor.no