fbpx
mercedes eqa

Mercedes-Benz EQA

Mercedes EQA er en kompakt elbil

Mercedes EQA er en kompakt el-SUV med en bakkeklaring på 20 centimeter, og med mulighet for både hengerfeste og takstativ. Dette er bare noe av det som allerede  har gjort EQA til en populær modell blant nordmenn.

EQA fakta

  • Rekkevidde fra 426 opptil 432 kilometer.
  • Tilgjengelig med framhjulstrekk og 4MATIC firehjulstrekk.
  • Mercedes EQA kan leveres med hengerfeste.
  • Hengervekt opptil 750 kilo, og 1800 kilo på 4MATIC firehjulstrekk.
  • Bakkeklaring på 20 centimeter
  • 190 hestekrefter
  • Dreiemoment på 375 Nm
  • Bagasjerom 340 liter
  • Varmepumpe på EQA er standard

Mercedes EQA med firehjulstrekk og framhjulstrekk:

EQA 250 har framhjulstrekk, mens EQA 300 4MATIC og EQA 350 4MATIC har firehjulstrekk.

Motor.no har blant annet testet firehjulstrekk-modellen 350 4MATIC:

Motors erfaring med bilen gjennom en snøtung og kald vinterperiode er gjennomgående positiv. Den går stødig og trygt både på ujevne vinterveier og saltede asfaltveier. Motor.no

 

Visste du at? Her får du svar på alle detaljene om EQA:

Levering Mercedes EQA

Hvis du bestiller din EQA i dag, vil du kunne forvente levering i løpet av første halvdel av 2022.

Mercedes EQA rekkevidde og pris

EQA 250 har en rekkevidde på opptil 426 kilometer (WLTP). En elektrisk motor på 190 hestekrefter og dreiemoment på 375 Nm, sørger for ta deg fra 0 – 100 på 8,9 sekunder. Begge firehjulstrekk-utgavene har en rekkevidde på opptil 432 kilometer (WLTP). 

Se leasingkampanje og pris på Mercedes EQA her:  

Tek.no testet EQA på ruten Oslo til Halden, videre til Ørje og tilbake igjen til Oslo. Testerne var imponert over elbilens rekkevidde:

22 prosent batteri gjensto, altså hadde vi brukt 77 prosent av batteriet på å kjøre 270 kilometer. Det skulle tilsi en totalrekkevidde på akkurat over 350 kilometer denne marsdagen, 84 prosent av den oppgitte WLTP-rekkevidden. Det må sies å være godkjent, all den tid vi fortsatt ikke er i nærheten av sommertemperaturer og fortsatt kjører på vinterhjul.

EQA bagasjerom

Den elektriske SUVen fra Mercedes har et bagasjerom som tar 340 liter. Dermed kan du legge ut på lengre turer uten å irritere deg over plassmangel når større bagasje skal pakkes.

Mercedes EQA
Slik er bagasjerommet på elbilen EQA, Foto: Erik Arnesen

 

Mercedes elbil EQA batteri og lading

Elbilen vil kunne lades fra 10 prosent – 80 prosent i løpet av 30 minutter med hurtiglading (DC) på opptil 100 kiloWatt. Ombordladeren til EQA støtter opptil 11 kiloWatt (AC), noe som gjør at du også kan lade med grei hastighet der du ikke finner hurtiglader. Batterikapasiteten er på over 60 kiloWattimen netto.

Tek.no skrev i sin anmeldelse at elbilen fra Mercedes overpresterer i lading i sin mer grundige test av bilen:
EQA støtter ifølge spesifikasjonslista hurtiglading med inntil 100 kilowatt effekt, men det skulle det vise seg at faktisk er en liten underdrivelse fra produsentens side. (…) Totalt brukte vi 16 minutter på å lade fra 21 til 60 prosent og 25.30 på å lade til 80 prosent. Etter en halvtime hadde vi nådd 87 prosent, og deretter var det altså ikke lenge før vi avsluttet.

Dette synes Mercedes EQA-eierne selv

Mercedes EQA er en utrolig smart elbil for deg som bor i byen og samtidig behøver habil rekkevidde for å komme deg til hytta. I tillegg får du den helt unike Mercedes-opplevelsen via både interiør og kjørekomfort. Per Ottar Skaldebø, salgssjef Erik Arnesen

Per Ottar har lagt merke til noen spesifikke kvaliteter som eiere av EQA har satt stor pris på:

EQA-eierne elsker oversiktligheten. Døråpningen er høy slik at du setter deg rett inn i bilen. Bakkeklaringen på 20 centimeter er utmerket og elbilen oppleves som lettkjørt og komfortabel. El-SUVen er en trygg havn for deg som skal ut i det elektriske for første gang.

Mercedes EQA
Per Ottar Skaldebø i elektriske Mercedes EQA, Foto: Simen Kronvall l Erik Arnesen

 

VG var også veldig fornøyd med hvordan Mercedes EQA ladet:
Hurtigladingen leverer godt! EQA skal kunne lade med inntil 100 kW, som riktignok ikke er blant de aller mest storkjeftede. Ladetiden er oppgitt til 30 minutter, fra 10 til 80 prosent. Vi startet hurtiglading på 9 prosent, og brukte 31 minutter til 80. Kurven gikk rett til værs og peaket på 114 kW. En jevn og meget bra hurtiglading, der snitteffekten gjennom sesjonen viste 99 kW. Sjelden kost! Hjemmelading skjer via ombordlader som har inntil 11 kW (trefas, 400 voltsanlegg). Da kan batteriet lades opp på i underkant av seks timer.

Mulighet for tilhengerfeste på Mercedes EQA

Tilhengerfeste er tilgjengelig som ekstrautstyr på EQA. Det er elektrisk innfellbart og styres via en knapp i bagasjeluken. Tilhengervekt er på opptil 750 kilo, og opptil 1800 kilo på 4MATIC-modellen.

 

mercedes eqa
EQA er en elektrisk SUV fra Mercedes, Foto: Simen Kronvall l Erik Arnesen

 

Mercedes elbil EQA test

Elbil24 er også et av mediene som har testet Mercedes EQA grundig, og ender på terningkast fem med konklusjonen at elbilen har høy x-faktor, er premium og ærlig, samt relativt gjerrig.

Anmelderne sier at Mercedes skal ha ros for kalkulering av rekkevidde etter å ha testet elbilen tur/retur Oslo – Trysil. Her er noen av erfaringene de fikk:

(…) da jeg trillet inn på selveste Bolleland på Espa var 109 kilometer tilbakelagt siden jeg startet returen fra Trysil. Instrumentene viste nå 3 kilometer gjenværende rekkevidde – altså akkurat 112 kilometer til sammen – det samme som bilen oppga ved avreise fra Trysil. De siste tre kilometerne ble så kjørt opp i nærområdet på Espa, og det var dags for å lese av samlet kjørt distanse og forbruk per mil. For denne kjøreruten ble forbruket oppgitt av bilen å være 1,98 kWh per mil, mens faktisk kjørt distanse var 318 kilometer.

Kan man så si at spriket mellom WLTP-tallene og testresultatene er stort? Absolutt ikke. Vi må ha i betraktningen at gjennomsnittsfarten på denne testen lå rundt 20 km/t høyere enn i den offisielle WLTP-testen. Vi har dessuten kjørt to tredeler av turen i slak oppoverbakke. I tillegg var testbilen utstyrt med vinterdekk, og vi kjørte i temperaturer som lå alt fra 25 til 15 grader Celsius under WLTP-testens 23 grader. Når alle disse faktorene legges sammen, er det faktisk ganske imponerende tall bilen hadde å by på, for all ros går til bilen. Vi hadde kun gjort de vanlige forberedelsene, som å holde fartsgrensene til punkt og prikke, sette temperaturen inne i bilen på 22 grader, ECO kjøremodus, og ha radio på. Utover dette stod bilen for resten.

 

mercedes eqa
Elektrisk kompakt-SUV, EQA, Foto: Simen Kronvall l Erik Arnesen

 

Mercedes-Benz SUV EQA byr på bra romfølelse

Elbil24 hadde i januar 2021 dette førsteinntrykket av elbilen:
En ting er at bilen virker større enn den faktisk er, noe som først og fremst skyldes en lang akselavstand og en høy sittestilling. Når bredden i bilen i tillegg er ganske god, så skaper dette en romfølelse og en generell storbilfølelse. Den lange akselavstanden gir seg også utslag i stabilitet, men også god komfort. (…) Et neste element som åpenbarte seg under prøvekjøringen var hendlene bak rattet, der du kan velge hvor mye bilen skal regenerere. På snødekte veier kunne vi sette dette til å regenerere så mye at ABS-bremsene faktisk slo inn når vi lettet helt på gasspedalen. Dette høres kanskje ut som en selvfølge, men ikke på elbiler. (…) EQA vil absolutt få knaggen «Norges-modellen».

 

mercedes eqa
Interiøret i elbilen Mercedes EQA, Foto: Simen Kronvall l Erik Arnesen

 

Mercedes EQA interiør gir deg luksusfølelsen

Tek.no har altså gjort en grundigere test, men de var også et av de mediene som fikk testet EQA en kort stund i januar. Anmelderne fikk den gang et godt førsteinntrykk var imponert over blant annet interiøret:

Innvendig er EQA en pen bil, og de hvite skinnsetene med blå EQ-detaljer i Edition 1-varianten vi kjørte gir et svært elegant inntrykk. Du sitter middels høyt og har god oversikt fra førerposisjon. Et ganske prominent headup-display viser hastighet, fartsgrense og det umiddelbare strømforbruket til enhver tid, og de to 10,25-tommers skjermene er både skarpe og lettleste.

VG oppsummerer interiøret i EQA slik:

Elegant. Beveger seg lettbent over alle underlag. Svært gode seter, høy luksusfølelse. 

Interiør, instrumentering og betjening er som løftet ut av A-klasse. Bare enkelte paneler i dashbordet har fått en annen utforming. Lang skjerm, med en instrumentskjerm som har mye og lesbar info. Gjenstående batterikapasitet angis bare i oppgitt rekkevidde, det hadde vært på sin plass med prosentangivelse også. Tommeltupp-styring av skjermene fra rattet duger bra og infoskjermen kan styres på flere måter. Klimaregulering er skilt ut i eget panel, så her trenger du ikke fikle på skjermen for å stille temperaturen.

Mercedes EQA farger

Du får Mercedes EQA i disse fargene:

  • Polar white
  • Night black
  • Digital white metallic
  • Cosmos black metallic
  • Denim blue metallic
  • Iridium silver metallic
  • Mountain grey metallic
  • Rosé gold metallic
  • Mountain grey magno
  • Patagonia red metallic

Her ser du hvordan alle fargene ser ut.

Varmepumpe som standard på Mercedes EQA

Mercedes har gjennomført flere tiltak for å redusere støy og øke komforten. Varmepumpe er standard for EQA. Den øker komforten og hjelper rekkevidden de dagene det er ekstra kjølig. Navigering med «elektrisk intelligens» hjelper deg å finne den raskeste ruten til en gitt destinasjon. Active Lane Keeping Assist og Active Brake Assist er inkludert som standard på Mercedes EQA. Bilen bremser da for stasjonære biler og kryssende fotgjengere i byen, og bidrar til å forhindre sammenstøt og uhell. Elbilen har også et høyt passiv sikkerhetsnivå.

Vil du ha mer informasjon om Mercedes-Benz EQA? Da kontakter du oss uforpliktende her:

     

    Kilde: Mercedes Media, Mercedes.no,Tek.no, Bilnorge, Motor.no, Elbil24