fbpx
mercedes eqa

Nye Mercedes-Benz EQA

Mercedes-Benz EQA er en kompakt elbil

Mercedes-Benz EQA er en kompakt el-SUV med en bakkeklaring på 20 cm og mulighet for både hengerfeste og takstativ. Dette er bare noe av det som nok vil gjøre EQA til en populær modell blant nordmenn. Du kan bestille EQA nå. Levering vil være våren 2021.

EQA fakta

  • Rekkevidde på 426 km
  • Mercedes EQA kan leveres med hengerfeste ( 750 kg ) 
  • Levering fra våren 2021
  • Bestilling er åpnet
  • Bakkeklaring på 20 cm
  • 190 hestekrefter
  • 375 Nm
  • Varmepumpe på EQA er standard
  • Pris fra 417.900,- 
mercedes eqa
Foto: Per Ottar Skaldebø l Erik Arnesen Helsfyr

 

Mercedes EQA rekkevidde

I første omgang er det Mercedes-Benz EQA 250 som lanseres. Den har en rekkevidde på opptil 426 kilometer (WLTP). En elektrisk motor på 190 hestekrefter og dreiemoment på 375 Nm, sørger for ta deg fra 0 – 100 på 8,9 sekunder. Bilen har framhjulstrekk, men Mercedes-Benz presiserer at det vil komme drivlinjer med både firehjulstrekk og elektrisk rekkevidde på over 500 kilometer på kommende utgaver.

Se leasingkampanje og pris på Mercedes EQA her:  

Tek.no testet EQA på ruten Oslo til Halden, videre til Ørje og tilbake igjen til Oslo. Testerne var imponert over elbilens rekkevidde:

22 prosent batteri gjensto, altså hadde vi brukt 77 prosent av batteriet på å kjøre 270 kilometer. Det skulle tilsi en totalrekkevidde på akkurat over 350 kilometer denne marsdagen, 84 prosent av den oppgitte WLTP-rekkevidden. Det må sies å være godkjent, all den tid vi fortsatt ikke er i nærheten av sommertemperaturer og fortsatt kjører på vinterhjul.

Lade EQA 

Elbilen vil kunne lades fra 10 % – 80 % i løpet av 30 minutter med hurtiglading (DC) på opptil 100 kW. Ombordladeren til EQA støtter opptil 11 kW (AC), noe som gjør at du også kan lade med grei hastighet der du ikke finner hurtiglader. Batterikapasiteten er på over 60 kWt netto.

Tek.no skrev i sin anmeldelse at elbilen fra Mercedes overpresterer i lading i sin mer grundige test av bilen:

EQA støtter ifølge spesifikasjonslista hurtiglading med inntil 100 kilowatt effekt, men det skulle det vise seg at faktisk er en liten underdrivelse fra produsentens side. (…) Totalt brukte vi 16 minutter på å lade fra 21 til 60 prosent og 25.30 på å lade til 80 prosent. Etter en halvtime hadde vi nådd 87 prosent, og deretter var det altså ikke lenge før vi avsluttet.

Her er noen tall:

5 min: 7,92 kWh (snitt 95 kW/5 min)
10 min: 16,96 kWh (snitt 108 kW)
15 min: 25,52 kWh (snitt 103 kW)
20 min: 33,39 kWh (snitt 94 kW)
25 min: 40,27 kWh (snitt 83 kW)
30 min: 46,13 kWh (snitt 70 kW)

Mulighet for tilhengerfeste på EQA

Tilhengerfeste er tilgjengelig som ekstrautstyr på EQA. Det er elektrisk innfellbart og styres via en knapp i bagasjeluken. Maksimal tilhengervekt er 750 kg.

 

mercedes eqa
Elektrisk kompakt SUV fra Mercedes, Foto: Per Ottar Skaldebø

 

Mercedes EQA test

Elbil24 er også et av mediene som har testet EQA grundig, og ender på terningkast 5 med konklusjonen at elbilen har høy x-faktor, er premium og ærlig, samt relativt gjerrig.

Anmelderne sier at Mercedes skal ha ros for kalkulering av rekkevidde etter å ha testet elbilen tur/retur Oslo – Trysil. Her er noen av erfaringene de fikk:

(…) da jeg trillet inn på selveste Bolleland på Espa var 109 kilometer tilbakelagt siden jeg startet returen fra Trysil. Instrumentene viste nå 3 kilometer gjenværende rekkevidde – altså akkurat 112 kilometer til sammen – det samme som bilen oppga ved avreise fra Trysil. De siste tre kilometerne ble så kjørt opp i nærområdet på Espa, og det var dags for å lese av samlet kjørt distanse og forbruk per mil. For denne kjøreruten ble forbruket oppgitt av bilen å være 1,98 kWh per mil, mens faktisk kjørt distanse var 318 kilometer.

Kan man så si at spriket mellom WLTP-tallene og testresultatene er stort? Absolutt ikke. Vi må ha i betraktningen at gjennomsnittsfarten på denne testen lå rundt 20 km/t høyere enn i den offisielle WLTP-testen. Vi har dessuten kjørt to tredeler av turen i slak oppoverbakke. I tillegg var testbilen utstyrt med vinterdekk, og vi kjørte i temperaturer som lå alt fra 25 til 15 grader Celsius under WLTP-testens 23 grader. Når alle disse faktorene legges sammen, er det faktisk ganske imponerende tall bilen hadde å by på, for all ros går til bilen. Vi hadde kun gjort de vanlige forberedelsene, som å holde fartsgrensene til punkt og prikke, sette temperaturen inne i bilen på 22 grader, ECO kjøremodus, og ha radio på. Utover dette stod bilen for resten.

 

mercedes eqa
El-SUVen EQA, Foto: Per Ottar Skaldebø

 

Førsteinntrykket av elbilen

Elbil24 hadde i januar dette førsteinntrykket av elbilen: En ting er at bilen virker større enn den faktisk er, noe som først og fremst skyldes en lang akselavstand og en høy sittestilling. Når bredden i bilen i tillegg er ganske god, så skaper dette en romfølelse og en generell storbilfølelse. Den lange akselavstanden gir seg også utslag i stabilitet, men også god komfort. (…) Et neste element som åpenbarte seg under prøvekjøringen var hendlene bak rattet, der du kan velge hvor mye bilen skal regenerere. På snødekte veier kunne vi sette dette til å regenerere så mye at ABS-bremsene faktisk slo inn når vi lettet helt på gasspedalen. Dette høres kanskje ut som en selvfølge, men ikke på elbiler. (…) EQA vil absolutt få knaggen «Norges-modellen». Se leasingkampanje og pris på Mercedes EQA her:  

 

Mercedes EQA
Interiøret i elbilen Mercedes EQA, Foto: Simen Kronvall l Erik Arnesen

 

EQA interiør og firehjulstrekk

Tek.no har altså gjort en grundigere test, men de var også et av de mediene som fikk testet EQA en kort stund i januar. Anmelderne fikk den gang et godt førsteinntrykk var imponert over blant annet interiøret:

Innvendig er EQA en pen bil, og de hvite skinnsetene med blå EQ-detaljer i Edition 1-varianten vi kjørte gir et svært elegant inntrykk. Du sitter middels høyt og har god oversikt fra førerposisjon. Et ganske prominent headup-display viser hastighet, fartsgrense og det umiddelbare strømforbruket til enhver tid, og de to 10,25-tommers skjermene er både skarpe og lettleste.

Salgsstart for firehjulstrekk på EQA er forventet i begynnelsen av mai. Da vil du kunne forvente levering over sommeren/høsten.

Varmepumpe som standard på Mercedes EQA

Mercedes har gjennomført flere tiltak for å redusere støy og øke komforten. Varmepumpe er standard for EQA. Den øker komforten og hjelper rekkevidden de dagene det er ekstra kjølig. Navigering med «elektrisk intelligens» hjelper deg å finne den raskeste ruten til en gitt destinasjon. Active Lane Keeping Assist og Active Brake Assist er inkludert som standard på Mercedes EQA. Bilen bremser da for stasjonære biler og kryssende fotgjengere i byen, og bidrar til å forhindre sammenstøt og uhell. Elbilen har også et høyt passiv sikkerhetsnivå.

 

Vil du ha mer informasjon om Mercedes-Benz EQA? Da kontakter du oss helt uforpliktende her:

     

    Kilde: Mercedes Media, Mercedes.no,Tek.no, Bilnorge, Motor.no, Elbil24