fbpx
mercedes eqa

Nye Mercedes-Benz EQA

Mercedes-Benz EQA en kompakt elbil

Med Mercedes-Benz EQA viser Mercedes-Benz at den elektriske EQ-strategien kunne føres over på kompaktklassen. En kompakt elbil-SUV med en bakkeklaring på 20 cm, mulighet for både hengerfeste og takstativ vil nok gjøre EQA til en populær modell blant nordmenn. 

 

EQA 

  • Rekkevidde på 426 km
  • Mercedes EQA kan leveres med hengerfeste ( 750 kg ) 
  • Leveringen fra våren 2021
  • Bestillingen åpner i februar 2021
  • Bakkeklaringen er 20 cm
  • Varmepumpe på EQA er standard
  • Pris fra 417.900,- 
mercedes eqa
Med elbilen Mercedes-Benz EQA vil EQ-strategien føres over på kompaktklassen. Foto: Daimler AG | Mercedes-Benz

 

Mercedes EQA 250 er første modell ut med en rekkevidde på 426 km

I første omgang er det Mercedes-Benz EQA 250 som lanseres. Den har en rekkevidde på opptil 426 kilometer (WLTP). En elektrisk motor på 190 hestekrefter og 375 Nm sørger for ta deg fra 0 – 100 på 8,9 sekunder.

Bilen har framhjulstrekk, men Mercedes-Benz presiserer at det vil komme drivlinjer med både firehjulstrekk og elektrisk rekkevidde på over 500 kilometer (WLTP) på kommende utgaver.

Se kampanje og pris på Mercedes EQA her:  

 

mercedes eqa
Elbilen Mercedes EQA har rekkevidde på opptil 426km. Foto: Daimler AG | Mercedes-Benz

 

Lading av EQA 

Når det gjelder lading vil bilen kunne lades fra 10 % – 80 % i løpet av 30 minutter med hurtiglading (DC) på opptil 100 kW. Ombordladeren til EQA støtter opptil 11 kW (AC), noe som gjør at du også kan lade med grei hastighet der du ikke finner hurtiglader. Batterikapasiteten er på 66,5 kWt netto.

Mulighet for tilhengerfeste på EQA

Tilhengerfeste er tilgjengelig som ekstrautstyr på EQA. Det er elektrisk innfellbart og styres via en knapp i bagasjeluken. Maksimal tilhengervekt er 750 kg.

 

Elbilen EQA er en høyreist, kompakt elbil-SUV

Elbil24 var en av de første som fikk tatt elbilen ut på en kort testtur. De oppsummerer sitt inntrykk slik:

Det er viktig å presisere at dette var en prøvekjøring, og ikke en test. Likevel må vi si at førsteinntrykket var svært godt. En ting er at bilen virker større enn den faktisk er, noe som først og fremst skyldes en lang akselavstand og en høy sittestilling. Når bredden i bilen i tillegg er ganske god, så skaper dette en romfølelse og en generell storbilfølelse. Den lange akselavstanden gir seg også utslag i stabilitet, men også god komfort. Likevel har Mercedes klart å gi bilen en skarp og fin styrefølelse som det er lenge siden jeg har kjent i en bil i denne klassen, med et oppsett som tenderer til litt sportslig.

Et neste element som åpenbarte seg under prøvekjøringen var hendlene bak rattet, der du kan velge hvor mye bilen skal regenerere. På snødekte veier kunne vi sette dette til å regenerere så mye at ABS-bremsene faktisk slo inn når vi lettet helt på gasspedalen. Dette høres kanskje ut som en selvfølge, men ikke på elbiler. For det første er det ikke alle biler som regenerer så mye at el-motoren bremser såpass mye opp, og det er heller ikke alle elbiler som har aktivert ABS under regenerering, men først slår inn når de mekaniske bremsene tas i bruk.

Alt i alt er vi svært positivt overrasket over det Mercedes hadde å vise oss, ikke minst etter å ha prøvekjørt den. EQA vil absolutt få knaggen «Norges-modellen».

mercedes eqa
Interiør i elbilen EQA, Foto: Daimler AG | Mercedes-Benz

 

Komfort og sikkerhet i elbilen EQA

Tek.no var også et av de mediene som fikk testet EQA en kort stund, og magasinet hadde blant annet dette å si om interiøret i elbilen:

Innvendig er EQA en pen bil, og de hvite skinnsetene med blå EQ-detaljer i Edition 1-varianten vi kjørte gir et svært elegant inntrykk. Du sitter middels høyt og har god oversikt fra førerposisjon. Et ganske prominent headup-display viser hastighet, fartsgrense og det umiddelbare strømforbruket til enhver tid, og de to 10,25-tommers skjermene er både skarpe og lettleste.

Lik sin storebror EQC har Mercedes gjennomført flere tiltak for å redusere støy og øke komforten. Varmepumpe er standard for EQA og øker komforten og hjelper rekkevidden de dagene det er ekstra kjølig. 

Navigering med «elektrisk intelligens» hjelper deg å finne den raskeste ruten til en gitt destinasjon. Active Lane Keeping Assist og Active Brake Assist er inkludert som standard på Mercedes EQA og bremser for stasjonære biler, samt kryssende fotgjengere i byen for å forhindre sammenstøt og uhell. Elbilen har også et høyt passiv sikkerhetsnivå.

 

Vil du ha mer informasjon om Mercedes-Benz EQA? Da kontakter du oss helt uforpliktende her:

     

    Kilde: Mercedes Media, Mercedes.no,Tek.no, Bilnorge, Motor.no, Elbil24