fbpx
mercedes glc hybrid

Mercedes GLC hybrid

Mercedes GLC hybrid både som diesel og bensin

Mercedes GLC Plug-in hybrid kommer som bensin- og dieselhybrid. Her kan du lese mer om rekkevidde og ytelse på de to hybrid-modellene fra Mercedes.

 

mercedes glc hybrid
GLC er tilbake som plug-in hybrid. Her er den med AMG-pakke og nattpakke som gir sorte detaljer. Foto: André Jaskiewicz | Erik Arnesen Helsfyr

 

Mercedes GLC plug-in hybrid rekkevidde

Mercedes-Benz GLC 300e har en rekkevidde på opptil 43 kilometer etter WLTP. Batterikapasiteten er på 13.5 kWh og den elektriske motorkraften er på 90 kW.

Når det gjelder dieselhybriden, GLC 300de 4M AMG Edition Diesel plug-in hybrid, skriver Mercedes  at drivstofforbruk ved blandet kjøring ligger på 2,3 – 3,0 l/100 km. CO2-utslipp 52-68 g/km. Elektrisk rekkevidde ligger på  opptil 45 km (WLTP).

Du får altså både 300e og 300de i GLC. Batteripakken på 13,5 kWt er den samme for begge modeller, men du har da to forskjellige drivlinjer å velge mellom.

Bilmagasinet Broom var fornøyd når de testet diesel-hybriden:

Ute på veien er det ingen tvil om at Mercedes leverer et gjennomarbeidet produkt. I vanlig hybridmodus, sjalter bilen sømløst og elegant mellom de to motorene. (…) Vi må også nevne at det er en fornøyelse å kjenne på det kraftige dreiemomentet drivlinjen leverer. 700 Nm er virkelig en solid mengde krefter, og bilen føles på mange måter kjappere enn 0-100-tiden, som er oppgitt til 6,2 sekunder.

Anmelderne testet også hybridens rekkevidde i åtte varmegrader på tørre veier i byen og litt på rolig landevei:

Etter 1 time og 8 minutter bak rattet, slår dieselmotoren inn, og vi lander på 42 kilometer på strøm. Det er absolutt godkjent – og bare tre kilometer bak produsentens egne tall.

 

 

mercedes glc hybrid
Mercedes GLC Plug-in hybrid har fått ny betegnelse. Nå heter den GLC 300e. Foto: André Jaskiewicz | Erik Arnesen Helsfyr

 

En kraftfull bil

Bilen har en to-liters firesylindret bensinmotor på 211 hestekrefter og et dreiemoment på 350 Nm. Med batteriet har bilen få en samlet systemeffekt som gir 320 hestekrefter og 700 Nm.

Det gjør at bilen akselerer fra 0 til 100 km/t på 5.7 sekunder. En meget rask og morsom bil med andre ord.

4MATIC firehjulstrekk er selvfølgelig standard og sørger for god fremkommelighet under vanskelige forhold.

mercedes glc hybrid
Ladekontakten er å finne på samme sted som tidligere, nemlig på høyre side bak. Foto: André Jaskiewicz | Erik Arnesen Helsfyr

 

Les mer om den nye GLC her

Interiør: teknologi og bagasjerom

GLC er en romslig bil og vil nok passe de fleste som er på jakt etter en bil i dette segmentet. Volumet i bagasjerommet er uforandret og beholder sine 395 liter. Dersom du legger ned baksetene vil du ha hele 1.445 liter til disposisjon.

Som de andre ladbare hybridene fra Mercedes-Benz har også denne forvarme eller kjøling som standardutstyr. Det betyr at du kan varme opp bilen eller kjøle den via Mercedes Me appen, så lenge du har strøm på batteriet.

Det brukervennlige multimediasystemet MBUX er på plass. Det gir deg muligheten til å bruke talekommandoen «Hey Mercedes» hvor du for eksempel kan skru opp eller ned temperaturen i bilen uten å løfte en finger. Digitale instrumenter leveres for første gang på GLC og gir deg muligheten til å individuelt tilpasse telematikken.

mercedes glc hybrid interiør
Den nye multimediaskjermen er mye større enn tidligere og har nå MBUX-systemet integrert. Foto: André Jaskiewicz | Erik Arnesen Helsfyr

 

Se vår kampanje på GLC 300e

 

Vil du ha mer informasjon om Mercedes-Benz GLC 300e Plug-in hybrid? Da kontakter du oss helt uforpliktende her:

     

    Kilder: Mercedes-Benz, Broom.no