fbpx
mercedes amg gt

Mercedes AMG GT er ren råskap

Mercedes AMG GT 4-dørs coupé byr på unik kjøreopplevelse

Mercedes AMG GT firedørs coupé, som nå får et midtlivsløft, er en sprek sak med lekre linjer og en kraftig AMG-motor. Bilen kombinerer ren råskap og noe så usannsynlig som en familievennlig pakke i én og samme bil!

Den nye modellen får 6-sylindrede motorvarianter, og du vil kunne skue den på norske veier i løpet av høsten 2021. Mercedes AMG GT firedørs-coupé supplerer modellrekken i dag, hvor vi finner både todørs roadster og todørs coupé. Sistnevnte finnes også som Black Series med 730 hestekrefter.

mercedes amg gt
Firedørs-coupé fra Mercedes. Her i fargen Spectral blue magno, Foto: Mercedes-Benz Norge

 

Individualiser din Mercedes AMG med bredere fargeutvalg, interiør og felger

Noe av de største endringene du vil merke som eier av en slik råtass, er at du får flere valgmuligheter til hvordan du ønsker at din AMG GT skal se ut. Du kan blant annet velge mellom tre nye lakkfarger: Spectral blue metallic, Spectral blue magno (matt finish) og Cashmere white magno (matt finish). Totalt kan du velge mellom fem matte overflater, fem metallic-farger og to standardfarger.

mercedes amg gt
Interiøret i Mercedes AMG GT firedørs-coupé, Foto: Mercedes-Benz Norge

 

Med AMG Night Package II  får du den AMG-spesifikke grillen med vertikale lameller i mørkt krom, og alle emblemene er svarte. For første gang kan du også kombinere nattpakke og karbonfiberpakke. På innsiden kan du velge mellom tofargede setetrekk i Exclusive nappaskinn er utvidet med Titan grey pearl / Black med kontrastfargede sømmer i gult og Truffle brown / Black i STYLE-finish med diamantsøm. Du får også velge mellom flere AMG-hjul.

mercedes amg gt
Lekker firedørs coupé, Foto: Mercedes-Benz Norge

 

Motorer, bakhjulstrekk og firehjulstrekk på Mercedes AMG

Motor på både Mercedes-AMG GT 43, Mercedes-AMG GT 43 4MATIC+ og Mercedes-AMG GT 53 4MATIC+ er em 3-liters rekkesekser med eksos turbolader og elektrisk hjelpekompressor. Hestekreftene strekker seg fra 367 til 435 for sistnevnte modell, mens dreiemomentet ligger på 500 til 520 Nm for sistnevnte.

Mercedes-AMG GT 43 har bakhjulstrekk, mens begge 4MATIC+-modellene har firehjulstrekk.

mercedes amg gt
Du sitter godt som passasjer i AMG GT firedørs coupé, Foto: Mercedes-Benz Norge

 

Her kan du også lese mer om AMG GT Black Series.

Mercedes-AMG GT 63 S E PERFORMANCE er en hybrid helt utenom det vanlige!

  • 843 hestekrefter
  • 1470 dreiemoment Nm
  • 4,0-liters V8 biturbo-motor kombinert med en elektrisk motor
  • 0 til 100 kilometer i timen på 2,9 sekunder
  • Rekkevidde 12 kilometer
  • Firehjulstrekk
  • Toppfart 316 kilometer i timen

 

mercedes amg gt
Mercedes-AMG GT 63 S E PERFORMANCE med firehjulstrekk og 843 hestekrefter, Foto: Mercedes-Benz Norge

 

Når rekkevidden ikke er hovedkriteriet

Dette er med andre ord ingen hvilken som helst hybrid. Mercedes-Benz forteller at litiumsbatteriet er inspirert av  samme typen batteri som brukes i Mercedes-AMG Petronas F1-teamets Formel 1-hybridbil. Her er det altså ikke lang rekkevidde som er øverst på listen over krav når du velger bilen.

Du kan lade hybriden via en 3,7 kiloWatt innebygd AC-lader, på en ladestasjon eller via ladeboks. Mercedes er åpne om at dette ikke er en er en hybrid som har formålet å ta deg langt elektrisk. Allikevel vil rekkevidden på 12 kilometer få deg ut av boligområdet og byen elektrisk, noe som er en stor fordel for deg som bor i byen.

 

mercedes amg gt
Ja takk! En tur med denne hybriden byr ikke imot! Foto: Mercedes-Benz Norge

 

AMG GT 63 S er en rå maskin

Med 639 hestekrefter og to turboer kommer også et kraftig dreimoment. Motoren leverer hele 900 Nm, og det kjennes. En ni-trinns automatkasse sørger for å levere kreftene sømløst og toppfarten er satt til 315 kilometer i timen.

Bilen har flere kjøremoduser basert på hvordan du ønsker å kjøre den. Dersom den settes i Race vil luftfjæringen sørge for at bilen senkes og de adaptive demperne stives opp. Gass- og styrerespons skjerpes og de dynamiske motorfestene strammer seg til slik at bilen stives opp ytterligere. Dersom du ligger i under 100 kilometer i timen vil bakhjulsstyring sørge for en mer agil kjøreopplevelse.

AMG har alltid vært kjent for sin lydopplevelse, og her er det ingen skuffelse. Åpner du spjeldene i eksosen vil du få en mørk og durende V8 lyd som smeller skikkelig godt når du tar foten av gassen.

Les mer om AMG GT 63 S på produktsidene våre her.

amg gt 63 s
Dersom du ligger i under 100 km/t vil bakhjulstyringen sørge for en mer agil kjøreopplevelse på svingete veier. Foto: André Jaskiewicz | Erik Arnesen Helsfyr

 

Velg mellom fire eller fem seter

Du kan velge mellom en femseter eller en fireseter konfigurasjon hvor du da får en konsoll i mellom setene. Interiøret preges av sportslighet og har med det beste fra E-Klasse, CLS og AMG GT Coupé og Roadster. Girhendelen er flyttet ned til midtkonsollen i kjent AMG GT-stil. Kvaliteten er uten tvil fantastisk med skinntrukkede elementer over hele interiøret. To store og krystallklare 12,3″ skjermer dominerer dashbordet.

Det nye AMG Performance rattet med ekstra knapper (som har skjermer) lar deg styre kjøremoduser og dynamiske innstillinger. Med touchknapper på rattet har du muligheten til å kunne stille det du trenger på begge skjermene uten å ta hendene av rattet.

Det er også helt nye knapper i midtkonsollen som også har skjermer. Her kan du justere kjøremoduser, bytte til manuelt gir, åpne spjeldene på eksosanlegget og mye mer.

amg gt 63 s
Interiøret er sportslig og har to 12,3″ store skjermer. Luftdysene har hentet inspirasjon fra jetmotorene på fly. Foto: André Jaskiewicz | Erik Arnesen Helsfyr

 

AMG som familievogn?

Det kan kanskje føles rart å kalle denne bilen for en familievogn, men sannheten er at den er overraskende praktisk. Bagasjerommet er på 461 liter og gulvarealet er enormt. Med baklukeform tilnærmet en hatchback har du også god plass til større ting. Legger du ned setene har du 1.324 liter med plass til rådighet. Her er det viktig å merke seg at setene kun kan legges ned på varianten med fem seter.

Foran sitter du behagelig i både sportssetene og AMG Performance setene. Sistnevnte er noe hardere, men ser til gjengjeld helt rå ut. For de som blir plassert i baksetet er både komforten og plassen meget god, akkurat som i for eksempel en E-Klasse. Og en siste praktiske detalj – her får du elektrisk innfellbart tilhengerfeste som ekstrautstyr!

amg gt 63 s
Lekker bakpart med spoileren oppe. Bagasjerommet er på 461 liter, men tar du ned setene har du hele 1.324 liter med plass til rådighet. Foto: André Jaskiewicz | Erik Arnesen Helsfyr

 

Store luftinntak og spoilere

AMG GT 63 S 4-dørs kjennetegnes med den velkjente AMG-grillen og massive luftinntak i front. Bak har du fire firkantede eksostupper og en markant diffusor imellom. Standard felgstørrelse er 20″, men det er nok mange som kommer til å oppgradere til 21″ slik bilen på bildene har.

Når det gjelder spoiler har du to valg. Standardoppsettet gir deg en spoiler som er nede med mindre det er behov for at den går opp, eller at du overstyrer den selv. Dersom du går for AMG-karbonfiberpakke vil du få en fastmontert spoiler som er oppe hele tiden, lik vår utstillingsbil.

amg performance
En illsint front som oser av råskap. Foto: André Jaskiewicz | Erik Arnesen Helsfyr

 

Vil du ha mer informasjon eller tilbud på en Mercedes-AMG GT 63 S 4-dørs? Da kontakter du oss helt uforpliktende her: