fbpx
Mercedes EQS

Mercedes-Benz EQS med imponerende rekkevidde

Mercedes EQS er «tiårets viktigste bil»

Mercedes-Benz EQS er en elektrisk Sedan med imponerende rekkevidde på opptil 780 kilometer. Den mest oppsiktsvekkende detaljen med EQS er rekkevidden. Interiøret byr også på mange detaljer verdt å merke seg. Spesielt en MBUX Hyperscreen som kombinerer underholdning og sikkerhet for deg som sjåfør. Det er en elektrisk luksus-sedan helt utenom det vanlige, tross alt!

Fakta om nye Mercedes EQS som nå har ankommet vår butikk:

  • EQS 580 4MATIC firehjulstrekk har ankommet vår butikk og kan både prøvekjøres og bestilles nå. 
  • Pris fra 944.900,- for EQS 450+ med bakhjulstrekk, og 1.171.900,- for EQS 580 4MATIC , firehjulstrekk.
  • Leveres i Norge fra høsten 2021 til de som har reservert, ordinær levering fra 2022.
  • Elektrisk Sedan med 524 hestekrefter.
  • Rekkevidde opptil 780 km* ( WLTP ) *Rekkevidden vil avhenge av utstyrs-variant.
  • Høyt nivå av standardutstyr.
  • EQS kan lades med opptil 200 kW på hurtigladestasjoner.
  • Lades med opptil 22 kW med ladeboks via den kraftige ombordladeren.

Når kommer EQS til Norge?

Mercedes EQS er på norsk jord og i vår butikk på Helsfyr. Mercedes-benz melder selv at:

Vi håper å ha kundebilene her i oktober, men vi vet ikke sikkert ennå, sier kommunikasjonskonsulent for Mercedes-Benz Norge, André Jaskiewicz.

Mercedes EQS
Luksuselbilen Mercedes EQS, Foto: Simen Kronvall l Erik Arnesen

 

Flere norske anmeldere har testet EQS på norske veier. TU.no «mister munn og mæle», og mener at Sedanen viser vei:

Forbruk, rekkevidde og lading er langt fra de eneste grunnene til at man kan ha lyst på denne bilen. Kvalitetsfølelsen er på topp. Detaljer i semsket skinn, tre og metall bidrar til at man føler seg som en svært privilegert fører. TU.no

Anmelderen berømmer også skjermen, som i realiteten er tre skjermer satt sammen. Den responderer enkelt ved berøring og navigasjonssystemet har en god reiseplanlegger som blant annet gir deg bra forslag til hvor du kan lade på reisen, og hvor mye strøm du har når du kommer frem. Her kan du med andre ord cruise bekymringsløst av gårde.

Bagasjerommet på Mercedes EQS

 

Mercedes EQS
Bagasjerommet i luksusbilen Mercedes EQS, Foto: Simen Kronvall l Erik Arnesen

 

TU er også imponert over plassen i bagasjerommet som virker større enn hva bildene viser. EQS har et bagasjeromsvolum på 610 liter, 1770 liter hvis du legger ned baksetene.

Motor.no var en av de som testet EQS tidlig, og magasinet ble allerede overbevist etter kun 30 minutters prøvekjøring av det elektriske vidunderet:
Motor har prøvekjørt det som høyst sannsynlig er årets desidert flotteste elbil. En god halvtime bak rattet er knapt til å felle en dom, men tilstrekkelig for å bli forelsket.

Hva koster EQS?

Nye EQS vil koste fra kr. 944.900,- for EQS 450+ og fra kr. 1.171.900,- for EQS 580 4MATIC ( Firehjulstrekk). Alle modeller vil ha godt med standardutstyr. Se pris og kampanje på Mercedes EQS her:

 

Mercedes EQS
EQS kan du trygt dra på langtur med, opptil 780 km rekkevidde. Foto: Simen Kronvall l Erik Arnesen

Mercedes EQS test

Nå har flere norske anmeldere fått nevene om rattet på luksusbilen, og begeistringen virker unison. TU.no er ovebevist over rekkevidde, ladekapasitet og komfort, Motor.no er forelsket og mener elbilen er verdt prisen. Vegard Møller Johnsen fra Broom var den anmelderen som var i Zürich og var en av de første som fikk testet EQS i sommer. Johnsen la ikke skjul på entusiasmen som skylte over ham i møtet med elbilen:

På plass i førersetet får du virkelig følelsen av å være del av framtiden. Dashbordet, med tre skjermer på totalt 141 centimeter, får umiddelbart alt annet til å virke gammeldags (…) Så har du den opplevde kvaliteten. Skinnet som er trukket over dashbordet, materialkvaliteten på alt du berører, mostanden når du vrir på de belyste luftdysene til klimaanlegget, puten på nakkestøtten. Himmelsk! (…)  Og når du blir sliten, sier du bare «Hei, Mercedes. Jeg vil ha en massasje». Bilen registrerer hvilket sete stemmen kommer fra, og starter massasjen. 

 

Mercedes EQS
Du får høy grad av luksus i EQS, Foto: Simen Kronvall l Erik Arnesen

 

Johnsen stilte også spørsmålet mange av oss i Norge lurer på: Hva med hengerfeste på EQS?

En direktørbil med henger – det klinger liksom ikke riktig i Tyskland. Men de sjekker opp – og er nesten overrasket over å kunne fortelle meg at hengerfeste er på plass. Kanskje har de lyttet til norske representanter og gjort det, selv om det virker helt absurd på en slik luksusbil?

Et positivt svar med andre ord for de som har hengerfeste som et absolutt krav. Andre detaljer han har undersøkt er blant annet firehjulstrekk, hvor stillegående elbilen er, samt hvor imponerende de nye skjermene på innsiden av bilen faktisk er:

Firehjulsstyring gjør at det også er overraskende lett å manøvrere seg gjennom trange gater og parkeringsplasser. Både vanlig luftfjæring og firehjulsstyring er standard på bilene som leveres i Norge. (…) jeg nyter tilværelsen i den stilleste bilen jeg noen gang har kjørt. Her kan du høre en fjær lande på teppet på gulvet. Vi tilbringer mange timer i EQS – og det er på langkjøring, du virkelig får anledning til å sette pris på stillheten (…) Hovedkjermen og den foran passasjeren bruker OLED-teknologi så individuelle piksler kan skrus helt av og skape mønster eller dekorasjoner. Mercedes kaller hele greia for Hyperscreen. Det er vanskelig å påstå at det er en misvisende betegnelse.

 

Mercedes EQS
Hele hyperskjermen i elektriske EQS, Foto: Simen Kronvall l Erik Arnesen

Mercedes-Benz EQS med rekkevidde på opptil 780 kilometer

Rekkevidden på EQS skal være på opptil 780 kilometer (WLTP). Elbilens design bidrar til å minske luftmotstanden enormt og er en av grunnene til at rekkevidden blir så lang. Dette er mulig ved hjelp av en effektiv drivlinje, fremskritt i batteriets energitetthet og klasseledende aerodynamikk. Et aerodynamisk design betyr nemlig at bilen bruker mindre energi på å trenge seg gjennom luftmotstanden.

Elbil24 skrev i sin gjennomgang av elbilen at Mercedes EQS kan:
(…) slå seg på brystet over å ha laget en bil på over 5 meter som har en luftmotstand på bare Cd 0,20. Jeg tar med den siste nullen også, for det er mange biler som er nede på 0,20-tallet, men ingen annen elbil på markedet i dag har så lav motstand dom 0,2 blank. Dette er verdensrekord i en serieprodusert bil.

 

Mercedes EQS
Mercedes EQS er å finne i butikken vår på Helsfyr nå hvis du vil ta en nærmere titt, Foto: Simen Kronvall l Erik Arnesen

 

EQS har vært gjennom en rekke tester før produksjon. Under testene gjennomgikk bilen systematisk validering for å garantere høye kvalitetsstandarder. Blant annet har testene blitt utført under tøffe forhold i Skandinavias harde vinterklima og Sør-Afrikas varme temperaturer. Det har blitt lagt ekstra vekt på den elektriske drivlinjen og batteriet sånn at også disse elementene er i samsvar med de strengeste Mercedes-Benz standardene.

Vil du ha mer informasjon om Mercedes-Benz EQS? Da kontakter du oss helt uforpliktende her:

     

    Lade Mercedes EQS

    Mercedes skriver at du kan oppnå rekkevidde på nye 300 kilometer (WLTP) på 15 minutter under det de beskriver som «de rette forholdene». Ekstra gøy er det at elbilen har et smart system kalt «Electric Intelligence» som gjør at den kan temperere batteriet og gjøre det klart for lading hvis du lar systemet stille inn ladestopp underveis. Electric Intelligence tar også hensyn forholdene rundt som fart, stil og temperatur og optimerer på den måten rekkevidden når du kjører.

    Mercedes EQS
    Mercedes EQS utfordrer rekkevidden for sine konkurrenter, Foto: Simen Kronvall l Erik Arnesen

     

    EQS leveres i to modellversjoner

    De to modellversjonene av EQS blir450+ og 580 4Matic. Forskjellen på de to modellene blir kort og godt:

    • Drivverket
    • Rekkevidde
    • Effekt og ytelse
    • Dreiemoment

    Forskjellene kommer av at:

    • 450+ leveres med tohjulsdrift
    • 580 4Matic får to motorer og drift på alle fire.

    Luksus-sedanen har en lengde på 5,2 meter.

    Interiør i EQS: MBUX Hyperscreen: «Denne skjermen har du ikke sett maken til»

    Bilmagasinet Broom er imponert over hvordan skjermen i elbilen fra Mercedes ser ut. Journalistene mener at bilmerkets ambisjoner ikke er snaue når Mercedes nå gjør seg klare til å lansere sitt nye og elektriske flaggskip, EQS. Det har journalistene fra Broom virkelig rett i. Det er bare å ta en titt på de nyeste bildene av interiøret i EQS hvor blant annet skjermen får mye fokus. Det er ikke rart. Skjermen buer seg nemlig langs hele dashbordet. To belegg på dekkplaten reduserer refleksjoner og gjør rengjøringen enklere. Det buede glasset består av spesielt ripebestandig aluminiumsilikat. Det ser stilig ut, men skjermen skal også by på helt nye funksjoner for deg som sjåfør.

    Bagasjerommet på Mercedes-Benz EQS har 610 – 1770 liter. Altså nok av plass til det du og dine passasjerer skulle ønske å ta med på tur.

     

    Mercedes EQS
    Den mye omtalte hyperscreen i EQS, Foto: Simen Kronvall l Erik Arnesen

     

    Teknologi som bidrar til økt sikkerhet i Mercedes EQS

    Kunstig intelligens tilpasser innholdet etter dine behov og er både sikker og enkel å betjene. For å komme til de viktigste applikasjonene, behøver du ikke å bla gjennom menynivåer. Derfor kaller Mercedes-Benz dette for «zero layer». Programvaren er i stand til å lære, tilpasse innhold og gi personlige forslag til mange infotainment-, komfort- og kjøretøyfunksjoner.

    Dette bidrar, som Broom også noterer seg, til økt sikkerhet:
    De viktigste applikasjonene tilbys alltid på det øverste nivået, basert på situasjon og kontekst. På denne måten skal antall trykk føreren må gjennomføre reduseres og dermed vil også sikkerheten økes.

    Det er også artig at du kan aktivere nye funksjoner via skybaserte oppdateringer på din EQS over natten slik at du vil ha de nye funksjoner tilgjengelig neste morgen.

    AMG-modellen EQS 53 4MATIC+ firehjulstrekk er den første helelektriske AMG-modellen

    • Forventes på norske veier i begynnelsen av 2022
    • Rekkevidde 526-580 kilometer
    • Opptil 761 hestekrefter
    • 0-100 kilometer i timen på 3,4 sekunder med pluss-pakke
    • 0-100 kilometer i timen på 3,8 sekunder med grunnleggende versjon
    • Maks dreiemoment på 950-1020 Nm
    Mercedes EQS
    Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ er den første helelektriske AMG-modellen fra Mercedes, Foto: Mercedes Norge

     

    Den første helelektriske AMG-modellen fra Mercedes har mange detaljer verdt å merke seg. På grunn av luftfjæringssystemet, AMG RIDE CONTROL+, kan du cruise gjennom ujevne veibaner. Karosseriet forblir stabilisert selv i sportslig modus og gir deg stor frihet til å teste ut hva bilen er god for.

    Med EQS 53 4MATIC+ kan du også vinne tilbake flere kilometers rekkevidde. Elbilen regenererer nemlig opptil 300 kiloWatt under optimale forhold. Du kan velge nivå av regenerering ved å bruke hendlene bak rattet. Batteriet kan også forvarmes eller kjøles ned før hurtiglading slik at du får best mulig effekt når du stopper for å lade.

     

    Mercedes EQS
    EQS og EQS AMG, Foto: Øyvind Blankvandsbråten, Broom.no

     

    I bilens lydsystem kan du velge mellom “Authentic” eller “Performance” alt etter hvilket humør du er i. Mercedes lover at lydbildet i EQS 4MATIC+ skal gi deg en lytteopplevelse utenom det vanlige. Bilmerket viderefører designet til AMG slik du kjenner det, men løfter estetikken hakket videre til det de kaller «den elektriske tidsalderen». Du vil kanskje sette særlig pris på MBUX Hyperscreen som testerne så langt har forelsket seg i under tester av EQS, og som også er å finne i AMG-modellen. Skjermen er ikke bare er snasen å se på, men bistår deg med alt fra komfort til sikkerhet når du er ute på veien.

     

    Mercedes EQS
    Skjermen i EQS tar virkelig skrittet videre! Foto: Mercedes Norge

     

    Ny elektrisk plattform

    Mercedes-Benz fortsetter sin suksess i produksjonen og designer bilene slik at forskjellige modeller kan produseres fleksibelt på de samme produksjonslinjene. De elektriske kjøretøyene bruker også teknologier på tvers som for eksempel MBUX multimediasystem eller kjøreassistentsystemene. Den nye generasjonen av større elektriske biler fra Mercedes-Benz får en helt ny plattform. Med Mercedes-Benz EQS vil du for eksempel kunne dra full nytte av den nye elektriske plattformen med hensyn til både plass og design. Den er skalerbar og kan derfor benyttes på flere av modellseriene takket være modulløsningene.

    Dermed er konseptet optimalisert for å fylle alle krav for en fremtidsrettet og elektrisk modellserie. Med den nye plattformen er det mulig å produsere Mercedes-Benz elektriske biler i alt fra store sedaner til SUVer.

     

    Mercedes EQS
    Mercedes EQS i all sin prakt, Foto: Simen Kronvall l Erik Arnesen

     

    Flere elektriske modeller på vei

    Bilmerket utvider utvalget av elbiler som kommer på deres nye elektriske plattform, og EQ er betegnelsen for elbiler fra Mercedes. Når vi kommer til slutten av 2021, vil flere nye Mercedes-EQ modeller bli presentert: EQB, EQE og EQS SUV.

    Les mer om alle elbilene fra Mercedes her:

     

    Vil du ha mer informasjon om Mercedes-Benz EQS eller en av våre andre elektriske modeller? Da kontakter du oss helt uforpliktende her:

       

      Kilder:

      Mercedes-Benz, ,Broom, TU.no, Mercedes-Benz Norge