fbpx
Mercedes EQE

Dette får du med Mercedes EQE

Mercedes fortsetter det elektriske EQ-eventyret med Mercedes EQE

Mercedes EQE er fortsettelsen på den elektriske EQ-serien. Dette er en elbil som sjekker av flere bokser for deg som vil glemme rekkeviddeangsten og bare nyte følelsen av en luksus-sedan. EQE passer deg som ikke behøver like lang rekkevidde som EQS-modellen tilbyr. Med EQE får du altså også en rimeligere luksus-elbil som forventes i Norge sommeren 2022.

Raske fakta om luksus-sedanen Mercedes EQE:

  • Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC er nå klar for bestilling! Startprisen er på 897.000 kroner.
  • Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC og EQE 53 4MATIC+ forventes på norske veier i løpet av sommeren 2022.
  • Batteriet har en kapasitet på 90 kiloWattimen.
  • Rekkevidde på opptil 660 kilometer.
  • Kan lades med opptil 170 kiloWatt på hurtigladestasjoner.
  • Kan lades med opptil 22 kiloWatt med ladeboks via ombordladeren, som er tilleggsutstyr.
  • Du lader til nye 250 kilometer på ca. 15 minutter.
  • Bagasjerommet er på 430 liter.
  • Dreiemoment 530 Nm.
  • Bakhjulsdrift (første variant med modellnavnet  EQE 350).
Mercedes EQE
Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC , Foto: Mercedes-Benz

 

Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC som nå kan bestilles har:

  • Maksimal effekt på 476 hestekrefter.
  • Dreiemoment på 858 Nm.
  • Toppfart på 210 kilometer i timen.
  • Rekkevidde på 462 til 533 kilometer.
  • Bagasjerom på 430 liter.
  • Tilhengervekt: 750 kilo.

Har du spørsmål? Kontakt oss uforpliktende her:

     

    Mercedes EQE rekkevidde, med luksus-sedanen slipper du rekkeviddeangst

    Mercedes sier de har lagt mye av det  samme tankegodset som de brukte når de designet EQS. EQE blir derfor ifølge Mercedes:

    (…) i slipstrømmen til den mest aerodynamiske produksjonsbilen i verden. Mercedes-Benz

    Med andre ord er dette en bil som bokstavelig talt suser avgårde uten at luftmotstamden hemmer farten. Dermed får den også en så lang rekkevidde. Nå skal det sies på det rene at Mercedes EQS har en rekkevidde på 770 kilometer, men med EQE sine 660 kilometer, kommer de fleste av oss langt nok.

    Bilmerket har lagt mye arbeid bilens aerodynamikk for å kunne få til dette. Blant annet er dekkene optimalisert for lite luftsmotstand. Pakninger er smart plassert i frontområdet mellom serviceluke, frontlykter og den sorte panelfronten. Du finner også et tilpasset panel i området rundt bakakselen som drar enda større fordel av batteriets glatte understell. Spoileren på bagasjelokket bidrar også til mindre luftmotstand.

    Blir Mercedes EQE en elbil med firehjulstrekk?

    Finansavisen spekulerer i hva nordmenn vil velge når vi vil kunne få EQE med både bakhjusldrift og firehjulstrekk.

    Ganske sikkert er det at mange vil foretrekke den kommende EQE-utgaven med to motorer og firehjulsdrift.  Dette later den norske importøren å være enig i:
    – Basert på tidligere trender ser vi at våre kunder ønsker firehjulstrekk på biler i denne størrelsen, og antar at majoriteten vil gå for utgaven med firehjulstrekk. Når det er sagt vil bakhjulsdrift gi bedre rekkevidde, så det blir spennende å se hvordan dette fordeler seg, forteller André Jaskiewicz, kommunikasjonskonsulent hos den norske Mercedes-importøren Bertel O. Steen. 

    Første variant, EQE 350, vil få bakhjulsdrift.

    Mercedes EQE
    Not too shabby. Interiøret i EQE er tilrettelagt slik at alle passasjerer skal kjenne på luksus, Foto: Mercedes Norge

     

    Cd-verdien indikerer bilens luftmotstand

    Cd-verdi brukes når bilbransjen refererer til bilens luftmotstand, men hva er det egentlig basert på? Begrepet kommer fra engelske “Coeffisient of Drag”, som på norsk betyr “luftmotstandskoffisient”. Dette er måling av luftmotstanden basert på blant annet formen på bilen.

    Bilinform.no skriver at:
    Ulike faktorer påvirker Cd-verdien bl.a. karosseriformen (sedan, kombi eller kompakt). Smale spalter reduserer virvler og gir en lavere luftsmotstandskoeffisient. Utformingen av understellet påvirker også verdien. Jo lavere Cd-verdien er, desto bedre er bilens aerodynamiske egenskaper. En presis beskrivelse av luftmotstanden får vi først når frontflaten på bilen tas med i beregningen i tillegg til Cd-verdien. En liten bil kan ha dårligere Cd-verdi enn en stor sedan, men ha lavere luftmotstand fordi den har en mindre frontflate.

    Mål Mercedes EQE:

    • Lengde: 4,95 meter
    • Bredde 1,96 meter
    • Høyde 1,50 meter

    Interiør og bagasjerom på Mercedes EQE

    De som har testet EQS var ekstremt imponert over elbilens skjermdesign: MBUX Hyperscreen. Dette er noe Mercedes tar videre i EQE med en stor buet skjermenhet som går fra A-stolpe til A-stolpe. Det er tre separate skjermer i denne estetiske linjen.

     

    Mercedes EQE
    Du merker at du er på innsiden av en Mercedes. Slik er interiøret i førerhuset på luksus-Sedanen EQE, Foto: Mercedes Norge

     

    Hvis du er passasjer i EQE får du til og med ditt eget underholdningsvindu via en 12,3 tommer stor OLED-skjerm. Er du bekymret for at sjåføren blir distrahert av din skjerm, behøver du ikke tenke på det. Mercedes har sørget for en sikkerhetsfunksjon som gjør at skjermen dimmes dersom føreren ser i retning av skjermen din. Underholdningen som vises fra denne skjermen er altså bare tilgjengelig innenfor rammen av de nasjonale lovbestemmelsene under reisen. Er passasjersetet tomt, blir skjermen automatisk et digitalt dekorativt stillbilde.

    Bagasjerommet oppgis til å være på 430 liter.

    Sikkerhet i elektriske EQE

    Du får blant annet disse assistansefunksjonene:

    • Ved veiarbeid vil et gravemaskin-symbol illustreres.
    • Fotgjengere langs veibanen får et flomlys direkte på dem.
    • Trafikklys, stoppskilt eller innkjøring forbudt skilt pekes ut ved hjelp av en illustrering.
    • På trange veier illustrerer bilen ledelinjer.
    • Du får en advarsel og veiledning når Lane Keeping Assist eller Blind Spot Assist oppdager en fare.

    Her kan du se alle elbiler fra Mercedes.

    Mercedes AMG EQE 4MATIC firehjulstrekk

    Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC kan bestilles nå. Elbilen har:

    • Maksimal effekt på 476 hestekrefter
    • Dreiemoment på 858 Nm
    • Toppfart på 210 kilometer i timen
    • Rekkevidde på 462 til 533 kilometer
    • Bagasjerom på 430 liter

    Mercedes-AMG EQE 53 4MATIC+ har:

    • Maksimal effekt på 626 til 687 hestekrefter
    • Dreiemoment på 950 til 1000 Nm
    • Toppfart på 220 til 240 kilometer i timen
    • Rekkevidde på 444 til 518 kilometer
    • Bagasjerom på 430 liter

     

    Har du spørsmål? Kontakt oss uforpliktende her:

       

      Kilder: Mercedes Norge, Mercedes NTB, Finansavisen