fbpx
Mercedes EQE

Dette får du med EQE

Dette får du med EQE fra Mercedes-EQ

Mercedes fortsetter det elektriske EQ-eventyret med EQE.

EQE er fortsettelsen på den elektriske EQ-serien. Dette er en elbil som sjekker av flere bokser for deg som vil glemme rekkeviddeangsten og bare nyte følelsen av en luksus-sedan. EQE passer deg som ikke behøver like lang rekkevidde som EQS-modellen tilbyr. Med EQE får du altså også en rimeligere luksus-elbil, og finnes i modellene 43 4MATIC, 53 4MATIC+, 300, 350 og selskapets første elektriske SUV.

Raske fakta om luksus-sedanen EQE:

  • Batteriet har en kapasitet på 90 kilowattimen.
  • Rekkevidde på opptil 639 kilometer.
  • Kan lades med opptil 170 kilowatt på hurtigladestasjoner.
  • Kan lades med opptil 22 kilowatt med ladeboks via ombordladeren, som er tilleggsutstyr.
  • Du lader til nye 250 kilometer på ca. 15 minutter.
  • Bagasjerommet er på 430 liter.
  • Dreiemoment 530 Nm.
  • Bakhjulsdrift (første variant med modellnavnet EQE 300).
Mercedes EQE
Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC , Foto: Mercedes-Benz

 

Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC som nå kan bestilles har:

  • Maksimal effekt på 476 hestekrefter.
  • Dreiemoment på 858 Nm.
  • Toppfart på 210 kilometer i timen.
  • Rekkevidde på 462 til 533 kilometer.
  • Bagasjerom på 430 liter.
  • Tilhengervekt: 750 kilo.

Har du spørsmål? Kontakt oss uforpliktende her:

     

    Med luksus-sedanen slipper du rekkeviddeangst

    Mercedes sier de har lagt mye av det samme tankegodset som de brukte da de designet EQS. EQE blir derfor ifølge Mercedes:

    (…) i slipstrømmen til den mest aerodynamiske produksjonsbilen i verden. 

     

    Med andre ord er dette en bil som bokstavelig talt suser avgårde uten at luftmotstanden hemmer farten. Dermed får den også en lang rekkevidde. Nå skal det sies på det rene at Mercedes EQS har en rekkevidde på 770 kilometer, men med EQE sine 660 kilometer, kommer de fleste av oss langt nok.

     

    Bilmerket har lagt mye arbeid i bilens aerodynamikk for å kunne få til dette. Blant annet er dekkene optimalisert for lite luftmotstand. Pakninger er smart plassert i frontområdet mellom serviceluke, frontlykter og den sorte panelfronten. Du finner også et tilpasset panel i området rundt bakakselen som drar enda større fordel av batteriets glatte understell. Spoileren på bagasjelokket bidrar også til mindre luftmotstand.

    Nye modeller med firehjulstrekk

    Finansavisen spekulerer i hva nordmenn vil velge når får EQE med både bakhjulsdrift og firehjulstrekk. Ganske sikkert er det at mange vil foretrekke EQE-utgaven med to motorer og firehjulsdrift.  Dette later den norske importøren å være enig i:

    – Basert på tidligere trender ser vi at våre kunder ønsker firehjulstrekk på biler i denne størrelsen, og antar at majoriteten vil gå for utgaven med firehjulstrekk. Når det er sagt vil bakhjulsdrift gi bedre rekkevidde, så det blir spennende å se hvordan dette fordeler seg, forteller André Jaskiewicz, kommunikasjonskonsulent hos den norske Mercedes-importøren Bertel O. Steen. 

    Kjøperne kan velge mellom EQE 300, som har bakhjulsdrift, og EQE 350, som har firehjulstrekk. De er utstyrt med blant annet luftfjæringsbelger, adaptive dempere og kontroll av høydenivå som reduserer bilens aerodynamiske motstand. 

    Med rekkevidde på opptil 639 kilometer, vil EQE 300 ta deg lenger på veien, men EQE 350 er ikke langt bak med sin rekkevidde på 597 kilometer. Begge kommer med komfortunderstell, LED High Performance med fjernlysassistent, speilpakke, og standardutstyr som fester for takstativ og tilhenger. 

    Mercedes har også rullet ut en EQE SUV, den første elektriske SUV’en fra bilprodusenten. Det er en luksus-SUV som er kompromissløst visjonær med sine aerodynamiske egenskaper og med en rekkevidde som er egnet for lange distanser. Med fem sitteplasser og stort bagasjerom, får du alt du forventer fra en SUV i denne EQE-modellen, sammen med overlegen ladekapasitet for størrelsen (maks effekt på 170 kW). 

    Cd-verdien indikerer bilens luftmotstand

    Cd-verdi brukes når bilbransjen refererer til bilens luftmotstand, men hva er det egentlig basert på? Begrepet kommer fra engelske “Coeffisient of Drag”, som på norsk betyr “luftmotstandskoffisient”. Dette er måling av luftmotstanden basert på blant annet formen på bilen.

    Bilinform.no skriver at:
    Ulike faktorer påvirker Cd-verdien bl.a. karosseriformen (sedan, kombi eller kompakt). Smale spalter reduserer virvler og gir en lavere luftsmotstandskoeffisient. Utformingen av understellet påvirker også verdien. Jo lavere Cd-verdien er, desto bedre er bilens aerodynamiske egenskaper. En presis beskrivelse av luftmotstanden får vi først når frontflaten på bilen tas med i beregningen i tillegg til Cd-verdien. En liten bil kan ha dårligere Cd-verdi enn en stor sedan, men ha lavere luftmotstand fordi den har en mindre frontflate.

    Mål EQE:

    • Lengde: 4,95 meter
    • Bredde 1,96 meter
    • Høyde 1,50 meter

    Interiør og bagasjerom på EQE

    De som har testet EQS var ekstremt imponert over elbilens skjermdesign: MBUX Hyperscreen. Dette er noe Mercedes tar videre i EQE med en stor buet skjermenhet som går fra A-stolpe til A-stolpe. Det er tre separate skjermer i denne estetiske linjen.

     

    Mercedes EQE
    Du merker at du er på innsiden av en Mercedes. Slik er interiøret i førerhuset på luksus-Sedanen EQE, Foto: Mercedes Norge

     

    Hvis du er passasjer i EQE får du til og med ditt eget underholdningsvindu via en 12,3 tommer stor OLED-skjerm. Er du bekymret for at sjåføren blir distrahert av din skjerm, behøver du ikke tenke på det. Mercedes har sørget for en sikkerhetsfunksjon som gjør at skjermen dimmes dersom føreren ser i retning av skjermen din. Underholdningen som vises fra denne skjermen er altså bare tilgjengelig innenfor rammen av de nasjonale lovbestemmelsene under reisen. Er passasjersetet tomt, blir skjermen automatisk et digitalt dekorativt stillbilde.

    Bagasjerommet oppgis til å være på 430 liter.

    Sikkerhet i elektriske EQE

    Du får blant annet disse assistansefunksjonene:

    • Ved veiarbeid vil et gravemaskin-symbol illustreres.
    • Fotgjengere langs veibanen får et flomlys direkte på dem.
    • Trafikklys, stoppskilt eller innkjøring forbudt skilt pekes ut ved hjelp av en illustrering.
    • På trange veier illustrerer bilen ledelinjer.
    • Du får en advarsel og veiledning når Lane Keeping Assist eller Blind Spot Assist oppdager en fare.

    Her kan du se alle elbiler fra Mercedes.

    Mercedes-EQ EQE med firehjulstrekk

    Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC har:

    Maksimal effekt på 476 hestekrefter

    Dreiemoment på 858 Nm

    Toppfart på 210 kilometer i timen

    Rekkevidde på 462 til 533 kilometer

    Bagasjerom på 430 liter

    Mercedes-AMG EQE 53 4MATIC+ har:

    Maksimal effekt på 626 til 687 hestekrefter

    Dreiemoment på 950 til 1000 Nm

    Toppfart på 220 til 240 kilometer i timen

    Rekkevidde på 444 til 518 kilometer

    Bagasjerom på 430 liter

    EQE 300 har:

    Maksimal effekt på 245 hestekrefter

    Dreiemoment på 550 Nm

    Toppfart på 210 kilometer i timen

    Rekkevidde på 556 til 645 kilometer

    Bagasjerom på 430 liter

    EQE 350 4MATIC har: 

    Maksimal effekt på 290 hestekrefter

    4MATIC firehjulstrekk

    Dreiemoment på 765 Nm

    Toppfart på 210 kilometer i timen

    Rekkevidde på 512 til 600 kilometer

    Bagasjerom på 430 liter

    EQE SUV har:

    Maksimal effekt på 687 hestekrefter

    Dreiemoment på 765 Nm

    Toppfart på 240 kilometer i timen

    Rekkevidde på 558 kilometer

    Bagasjerom på 520 liter

     

    Har du spørsmål? Kontakt oss uforpliktende her:

       

      Kilder: Mercedes Norge, Mercedes NTB, Finansavisen