fbpx
Mercedes EQXX

Mercedes EQXX setter den nye rekkevidde-standarden!

Mercedes EQXX utfordrer teknologien med 1000 kilometer rekkevidde!

Mercedes EQXX vil kunne bli elbilen som revolusjonerer rekkevidden for elbiler. Bilen er fortsatt en visjon. Det vil si at den ennå ikke er annonsert som en konseptmodell med satt produksjonsdato. Det er allikevel ingen tvil om at Mercedes-Benz har som mål å få denne bilen ut på veien i nærmeste fremtid:

This highly effective and efficient digital development approach means that many of the innovations in the VISION EQXX could be quickly adapted for production applications. Mercedes-Benz Daimler.

 

Mercedes EQXX
Mercedes-Benz Vision EQXX er virkelig lekker på innsiden!, Foto: Mercedes-Benz Norge

 

Mercedes Vision EQXX med opptil 1000 kilometer rekkevidde

1000 kilometer rekkevidde. Det klinger jammen godt i ørene. EQXX åpner nemlig med dette opp mulighetene som ligger i et elbilbatteri. Den elektriske sedanen Mercedes EQS har allerede snust godt innpå tallet med sine inntil 780 kilometer i rekkevidde.

Det er ingen hemmelighet at rekkevidde fortsatt er en avgjørende faktor for hvorfor mange sitter på gjerdet når det gjelder kjøp av elbil. Derfor er det heller ingen tvil om at EQXX blir en game changer:

Med en rekkevidde på over 1.000 kilometer blir ladeangst et glemt kapittel på denne ekstremt energieffektive bilen. Konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.

Flere kloke hoder gjør den ekstreme rekkevidden til EQXX mulig

 

Mercedes EQXX
Mercedes-Benz VISION EQXX ser ut til å bli en utrolig sexy, lett og morsom elbil. Rekkevidde er allikevel det som får bilverdenen til å måpe, Foto: Mercedes-Benz Norge

 

For å skape en bil som EQXX, har det lønnet seg å jobbe tverrfaglig. Forsknings- og utviklingesteamet hos mercedes-Benz har jobbet sammen med Formel-1 ekspertene hos Mercedes-AMG high performance Powertrains for å komme frem til nåværende resultat.

De har særlig jobbet med:

  • Drivverkseffektivitt
  • Energitetthet
  • Aerodynamikk
  • Lettvektsdesign

Ved å jobbe på denne måten har EQXX blitt en elbil som lander 95 prosent av sin effektivitet på hjulene, sammenlignet med 30 prosent på en fossilbil og 50 prosent på en langdistanseløper, eller sportsbil. Det lover godt og forklarer hvorfor det er mulig med denne rekkevidden. Måten teamene har utarbeidet temperaturregulering, spiller også en stor rolle for hvorfor rekkevidden lar seg gjøre.

 

Mercedes EQXX
Mercedes-Benz VISION EQXX, Foto: Mercedes-Benz Norge

 

Cooling-on-demand-konseptet er videreutviklet og gjør at EQXX genererer minimalt med spillvarme. Det er også et kalkulert samspill mellom aerodynamiske lukkere, kjølevæskeventiler og vannpumper som stabiliserer effektiv balanse i elbilens temperatur. Det finnes en kjøleplate i gulvet som utnytter luften på undersiden av EQXX for å holde temperaturen stabil. Om vinteren vil varmepumpen hente varme som er produsert av drivenheten og luften utenfor. På den måten holder kupeen en behagelig temperatur for deg som kjører.

Mercedes EQXX med solceller og interiør bestående av kaktusfibre

 

Mercedes EQXX
Interiøret i EQXX er ikke etterlatt til tilfeldighetene. Her er det innspill av både kaktus og resirkulerte materialer. Det ser ikke ut som bevisstheten har påvirket luksusfølelsen. Denne kunne de fleste tenkt seg å suse avgårde i, Foto: Mercedes-Benz Norge

 

EQXX har 117 solceller på taket som bidrar til å gi bilen ekstra energi. Du får dyrefritt skinnalternativ på innsiden med Deserttex® som er et bærekraftig kaktusmateriale som blant annet består av pulveriserte kaktusfibre.

Tross kilden, skal resultatet være ekstremt mykt og behagelig å både ta og sitte på. Gulvteppene er laget av 100% bambusfiber og du finner resirkulerte plastflasker i interiørets materialer.

Elbil-satsingen til Mercedes kalles EQ-serien og har en rekke aktuelle og kommende elbiler. Du kan se alle elbilene fra Mercedes-Benz her.

 

Har du spørsmål? Kontakt oss uforpliktende her:

     

    Kilder: Mercedes-Benz Daimler